Ratnik
42 РАТНИК
вргнути најјачој ватри, управљеној нарочито против њих и сигурно порушени, — зато их треба што брижљивије прикрити од угледа осматрача и што боље маскирати. У том циљу треба. им давати што мање размере, те је зато и погодније да се окоп за стрелце замени са постројем за митраљезе, у коме случају треба их израђивати што сигурнијим: Тт. ј. морају се израђи– вати нарочити построји за фланкирање.
Уређење стрељачких окопа.
Профил треба да одговара овим условима:
1) Да дозвољава стрелцу што бољу употребу свога оружја;
2) Да му даје заклона од пушчано-артиљеријске ватре; и
3) Сигуран, заклоњени, саобраћај дуж фронта.
За време рата немачка аргиљерија против живе снаге, која се налази иза заклона, у окопима, дејствује готово искључиво зрном које се распрскава у ваздуху, слично шрапнелу. Ова зрна дају велики број парчади, услед чега, да би се смањио број губитака, окопе треба правити што је могуће уже и дубље и снабдети их срествима за хватање парчади (ширина дна рова 0.50 м., нагиби што стрмији, по потреби чак и 06ложени). Неопходно је потребно израдити и леђне траверзе, које имају за циљ да заштите од метака с леђа и да образују залеђе на коме ће се пројектовати пушкарнице, те да се што мање виде. За хватање парчади служе попречне траверзе, и преломи ватрене линије. Ове траверзе треба да буду на растојању не већем од 12 корака. У том циљу по каткад се у окопима израђују нарочита гнезда за стрелце, (2—3 стрелца), раздељена међу се малим траверзама, те се на тај начин у некслико умањују губитци; но само у почетку, јер се оваке траверзице веома лако руше, па чак и од потреса произведених од зрна и на већој даљини од њих, а тиме се ширина рова знатно увеличава; сем тога и облагање тих гнезда веома. је тешко. Према теме мучно да ће се уопште оне примењивати у окопима корисно. Али могу се употребити у случајевима одбране нпр. широких увала.
При малој ширини дна окопа, благодарећи великом бро у травераза и прелома, отежан је саобраћај по окопима. Стога је корисно, за удобнији и бољи саобраћај, да се позади окопа има саобраћајница, која ће ићи паралелно са линијом окопа. Она ће послужити не само за удобнији саобраћај, већ и за. зборно место резерава при испаду и контра-нападу; у њима се могу израђивати и склоништа за страже, приправна оде– љења и т. сл.