Ratnik

14 РАТНИК

Понављање покушаја са „аеропланима без пилота“.Накнадно нашој вести о овом предмету у свесци за фебруар (стр. 125.) можемо додати ради информације ове доцније добивене податке:

Покушаји са аеропланима без пилота датирају још од рата и у Француској чињени су први огледи 14. септембра 1918. на летелишту у Клишенију. Тад је једна справа без пилота летела 51 минут опкружујући 100 км. и то помоћу „аутоматичне стабилности“. Слични покушаји предузети су исте године месеца новембра и у Америци.

Циљ којем техничари теже јесте: управити справу једној тачки непријатељске територије са експлозивом а без опасности за живот особља и онда кад настаје распрскавање.

Могућност расветљења овог питања у блиској будућности инспирисала је савезничке ваздухопловне стручњаке да забране немачкој да поседује „авионе без пилота“ нарочитом нотом (од 14. априла 1922.).

„Информациона штампа“ јавља да су ови покушаји наново почели и обављају се на летелишту у Етампу, близу Париза, али са једним пилотом на справи. Овај пилот међутим не управља (не крмани) аеропланом, већ једино контролише слетање на земљу (атерисажу), што је још слаба страна овог проналаска. До сада се справа могла без пилота уздизати, одржати и кретати у ваздуху у свима правцима, па и спуштати, али не и сићи на тле правилно. Постоји нада да ће ускоро бити остварено једно ново и значајно ратно оруђе.

; А.

0 француском војном буџету. — Народни посланик, изабран у Паризу, г. Жан Фабри публикује у Егапсе МиНајте-у чланак у којем претреса идеје искрсле у току дебате војног буџета, чије смо цифре донели у свесци Ратника за фебруар. Претрес прорачуна био је кратак, јер је ситуација захтевала да се министру одмах ставе на расположење потребна срества. Али поред све краткоће у њој су се показали два правца схватања: први, који је захтевао „народ под оружјем“ захтев до сад често наглашиван али нигде још не изведен, и други, који је тражио да се што пре и што енергичније припреми све за време мира, те да се сачува преимућство које би се задобило одмах у почетку могућног рата. Први је пут дужи, овај други је бржи.

Будући рат показаће свакако нове поступке и форме борбе, у којој ће авијатика и гасови играти све већу улогу. Али у данашњици, која нам је једино позната, треба имати срества и за предупређење рата и смањивање његових грозета, а кад се већ буде морало ударити, боље је ударе делити