Ritam

YOUSSOU N’DOUR—„THE LION (Virgin—Jugoton)

Ništa пе vredi: poslednjom pločom senegalske zvezde Youssou N’Doura, „The Lion”, potrebno je baviti se iz dva ugla. I od njih je svakako važniji taj đa je ploča ugledala svetlo dana kod nas, u licencnom izdanju. Ne samo da su dosadašnja izdanja slične muzike, t.j. afričkog etno-popa, kod nas retka i sasvim sporadična; po svojoj ažurnosti, muzičkom dometu i značaju izvođača, nijedna nije dosegla ono što nudi „The Lion”. Izđata je sa minimalnim zakašnjenjem, tako da je dobijamo u istom času kad

i u ostatku Evrope i —kao što govore informacije o koncertima u S.A.D. gde se uparavo promoviše uživo uz vrlo različite ocene. Svakako, o tome ne gajimo nikakve iluzije— verovaćemo u isplaniranost iziaska ove ploče i dobru nameru izdavača da se ozbiljno prihvati ove vrste muzike tek kad nas domaće kuće iznenade se još nečim sličnim. Ako je važnost te ploče za domaće diskografsko tržiSte neosporna, uz takvu ocenu ipak ide i mala čaša žuči. Ta besprekorno producirana aranžmanski bogata i—verujem—za širi, na afričke zvuka nenaviknut, muzički ukus, sasvim prihvatljiva ploča, muzički je do sad N’dourova najviše kompomisna ploča, dakle i sađržinski najniža tačka njegove muzičke karijere. Zato je, s druge strane, u smislu njegove komercijalne uspeSnosti ovo njegov najviši domet. Youssou N’dour je s njom definitivno stupio u korporativni sistem evroameričke popularne muzike i u ovom trenutku se može mime duše postaviti uz bok većine engleskih i američkih zvezda prve lige (u koje naravno ne übrajamo nekolicinu izuzetno super zvezda izvan svih kategorija). „The Lion” je originalno izašao za englesku veliku firmu Virgin, što je samo jedan od znakova N’doureovog etabliranja u prihvatljivi pop idiom. Kao i za njegov sigumi uspeh, tako i za tu ploču prilično zasluga Peter Gabriel, koji je sa senegalskim majstorem kriv za jeđnu od najnetipičnijih stvari na njoj—ako ovo delo posmatramo iz dosdašnje N’dourove muzičke perspektive. Posle slušanja brzo postaje jasnije koje su kompozicije nastale u čvrstom senegalskom okruženju, a koje su plod studijskog rada s evropskim muzičarima i obrae rezultata u pariškom studiju. Prve zaista odskaču, predstavljajući očigldeno još uvek čvrstu vezu N’doura sa senegalskom muzičkom tradicijom. Rezultat je tipično rascepljena, nekonzistentna ploča; značajan produkt prelaznog perioda ulaska jednog markantnog muzičara neevropskog kulturnog kruga u mašineriju evroameričkog šou biznisa. Ploča koja barem na trenutke evocira dobru plesnu zabavu, ali bufi i pomalo gorke uspomene па nekadašnja majstorska dela ovog ođličnog scnegalskog pevaač i kompozitora, dela koja su već godinama dostupna evropskoj muzičkoj javnosti, a kod nas nisu licencno zastupljena. 21oran Pistoinik

BIG AUDIO DYNAMITE - MEGATOP PHOENIX (CBS ZKP RTV Ljubljana)

Kako započeli recenziju ploče izvesne grupe kada je u prethodnom broju objavljen megalomanski tekst o loj istoj grupi i prilom izbeći slatke kuloarske pričice o prepisivanju? Nemam pojma i zato se odričem odgovornosti za bilo kakvu sličnost. Ovo, četvrto ostvarenje BAD je prilično mulno. Sa jedne strane dolaze uputstva da ovu ploču treba saslušati na odreden način, da joj se treba pristupiti kao da prvi put slušate BAD, a sa druge strane se naldzi ono što prihvataju moje izmučene usi (tnožda sam se izgubila u toku evolucije, ali još nisam otkrila nove organe za prijem zvučnih talasa). Da bih koliko-toiiko uspela da razjasnim šta je „Megatop Phoenbt” u stvari, osim očigledne činjenice da je to jedno čudovišno ostvarenje, poslaviću se krajnje objektivno prema svemu tome i ostaviću srećnom čitaocu u amanet moguće zaključke i ostalo. • A) Ploča traje oko 54 min. ine postoje pauze izmedu pesama tj. nemoguće je osvestiti se do samog završetka; ® B) Muzički izraz je lakođe nemoguće odredili tj. prisutno je skoro sve žto se može zamisliti: od regea preko house elemenata do svih faza kroz koje je Mick Jones prolazio u životu, računajud i (do sada) najveću količinu raznih neodredivih zvukova; • C) Cela ploča je primer za inteligentnu upotrebu semplera; • D) Na ovoj plod Jones PEVA!!!! • E) Prema izjavi članova benda u BAD je jož uvek prisutan entuzijazam kao i na počelku karijere i (sledeće je takode njihova izjava) taj entuzijazam poseduju i Džoni Roten, Džo Stramer i S.S. Sputnik (?!?!?!?!?!); • F) Don Lets: >T Još uvek smo originali.” Jones; „Mi pravimo populamu muziku za igm!”

Ovo drugo se može protumačiti na više načina: 1 —mi samo koristimo trend; 2 -mi pratimo trend; 3 —mi pravimo pare, a kod kuće slušamo ono što volimo; (nepotrebno precrtati) • G) Don Lets: „Važno je da pokažemo ljudima da je moguće bili uspešan i još uvek ostati veran svom stilu.” (prim. aut. pogledati F) • H) Dali je posle debija „This Is BAD” bilo moguće predvideti Sta će se dogodili? U slučaju br. 1 raogli su da ostanu u „This Is BAD” obliku tj. da (kako je nedavno izjavila jedna poznata medijska ličnost) doštampaju još par kopija dolične ploče i da je prodaju kao nove produkte; U slučaju br. 2 mogli su da preskoče Ireći LP („Tighten Up Vol. 88”) i odmah naprave „Megatop Phoenix”; Slučaj 3 se dogodio; • I) Težko da će bilo ko (ne računajući BAD fanatike) ko bude kupio „М.Р.” tretirati ovu ploču na bilo koji drugi način nego kao muziku za-bacanje-po-plesnom-podijumu, i da će iole obratiti pažnju na tekstove van refrena. Prilična Steta, jer su tekstovi jedni od lucidnijih momenata M.Phoenix-a; • J) Ono —MEGA— iz naslova je reč na svom meslu tj. ako se razmotre prethodne tačke (kojih je bilo znatno manje nego što je trebalo iz lehničkih razloga pojela maca omot, tako da nemam pojma kako se zovu pesrae) jer je ova ploča najobimnije i najraznovrsnije delo BAD do sada, na komeje inteligentno iskorišćeno „This Is BAD” (i Clash) naslede. O elementima aktuelnih pojava u popularnoj muzici neću reći ništa vise nego do sada (tačka F); ocena: Z(načajno) Z(anim(jlvo) Z(abavno) Z(relo) (J.

Janja Bobit*

RITAM 71