Ritam

SLAVA, ALI I NEŠTO PARA

ČAK I LAICI ZNAJU da tradicionalne, godišnje nagrade Američke filmske akadeije, širom svet znane kao „Oskar”, iza licemerne pohvale umetnosti valjaju interese krupnog biznisa, a ponekad i politike. Ali, iako Je lako naslutiti goleme finansijske posledice eventualnog osvajanja nagrade, tek je nakon jednog od poslednjih brojeva časopisa „Premiere” konačno moguće i pregledati stvame komercijalne rezultate svih ostvarenja koja su u gotovo sedam decenija osvajala ovu laskavu titulu. Nekada, u vremenu koje se u tamoš-

njem biznis žargonu označava kao 8. C. I 8. V. (before cabie and before VCR). „Oskar” je bio jemstvo za najmanje novih 30 miliona dolara па bioskopskim blagajnama, ali su se u novoj eri stvari promenile, pa ne treba da čudi što na listi koju donosimo uz ovaj tekst, na kojoj su „oskarovci" rangirani isključivo prema gledanosti, ima jedva nekoliko naslova iz novije kinematografske prošlosti, I to uglavnom u donjoj trećini tabele. Tajne nema; video industrija i kablovska televizija su skratile rok za bioskopsku eksploataciju svakog filma, pa je efekat naknadnog, postoskarovskog interesa publike preveden u cifre koje nisu predmet naše tabele. Najbolji praktični primeri za ovu tezu su dva sjajna filma .The Silence of the Lambs" I „Unforgiven" koja su skoro oljuštila fondove Akademije. Premijerno prikazan tačno godlnu dana рге ceremonijalnog dodeljivanja nagrada, film Jonathana Demmeja je do marta 1992. I lovorika već uveliko bio па policama videoteka, pa je pokušaj prođucenata iz „Orion Pictures” da ga potom vrati u bioskope završen neslavno, dodavši na dotadašnjih 26, 7 miliona gledalaca svega jedan jedini procenat. Eastvvoodovo remek delo Je imalo malčice drugačiju sudbinu, Jer je uprkos letnjoj premijeri i logičnom okončanju prikazivanja krajem 1992. godine, na osnovu izvanrednih kritika i valjane producentske anticipacije („VVarner Bros". ) brisan sa liste predstojećih video izdanja I vraćen u sale, da bi u periođu рге I posle dodeljivanja nagrada podigao ukupnu posetu za čitavu petinu I dogurao do 20. 1 miliona prodatih karata. Slični procenti prate i većinu skorašnjih dobitnika među kojima su Costnerov „Dances VVith VVolves" (21, 5%), .Driving Mise Daisy" Beresforda (23%). Levinsonov „Rain Man" (17, 3), Stoneov „Platoon" (25, 4%). ali je pravi rekorder u popravijanju posete Bernardo Bertolucci čiji je .The Last Emperor" posle osvajanja glavnog „Oskara" ukupnu gledanost povećao za neverovatnih 42, 6%. a ipak ostao na skromnih 10, 7 miliona gledalaca. Teško je objasniti zašto na našoj listi savremeni dobitnici sa izuzetkom „Rain Man" i ..Dances VVith VVolves" stoje tako slabo. Jedno ođ mogućih objašnjenja jeste da oni ne dosežu popularnost starih osvajača „Oskara" zbog pomeranja unutar produkcione strukture samih filmskih žanrova. Naime, u prošlosti su najskuplja dela bila istovremeno i umetnički najambicioznija („Сопе VVith the VVind”, .The Sound of Music", „Ben-Hur"...), pa su lako dosezala status komercijalnih hitova i artističkih simbola. Izuzetak koji potvrđuje pravilo je pobednik iz 1933. godine .Cavalcade" Franka Loyda, film koji Je sa 8, 7 miliona

gledalaca najmanje popularan pobednik svih vremena, i koji je na blagajnama do nogu potučen od umetničkih prezrenog dela Merian C. Соорег „King Kong". Tokom 70-tih velike produkcije i velike zarade su postale privilegija SF filmova, horora i fantazija, a Akađemija je svoju pažnju, počasti i nagrade davala drugima. Evo, па kraju, i same liste 25 najpopulamijih ostvarenja sa osvojenim „Oskarom* za najbolji film:

1. Gone With the Wind (1939) - Victor Fleming 198,5 2. The Sound of Music (1965) - Robert Wise 112 3. Ben-Hur (1959) - William Wyler 98 4. The Sting (1973) - George Roy НШ 86 5. The Godfather (1972) - Francis Ford Coppola 79 6. Arond the World in 80 Days (1956) - Michael Anderson 76 7. One Flew Over the Cuckoo s Nest (1975) - Miloš Forman 57 8. Му Fair Lady (1964) - George Cukor 56 9. The Best Years of Our Lives (1946) - William Wyler 55 10. Rocky (1976) - John G. Avildsen 54,5 11. The Bridge on the River Kwai (1957) - David Lean 54,5 12. West Side Story (1961) - Robert Wise 52 13. The Greatest Show on Earth (1952) Cecil B. DeMille 47,5 14. Kramer vs. Kramer (1979) - Robert Benton 42,5 15. From Неге to Etemity (1953) - Fred Zinneman 40,7 16. Rain Man (1988) - Ваггу Levinson 40,5 17. Lawrence of Arabia (1962) David Lean 38,8 18. Dances With Wolves (1990) - Kevin Costner 38,3 19. Going Му Way (1944) - Leo МсСагеу 37 20. Mrs. Miniver (1942) - William Wyler 36,7 21. Tom Jones (1963) - Топу Richardson 35,9 22. Platoon (1986) - Oliver Stone 35,4 23. Terms of Endearment (1983) - James L. Brooks 33,9 24. Patton (1970) - Franklin J. Schaffner 32,9 25. The French Connection (1971) - William Friedkin 30,9

007 PO SEDAMNAESTI PUT

TAMAN KAD SU BAš SVI poverovali kako je mrtav I pokopan. neuništivi James Bonđ je rešio da vaskrsne, I da naravno - pokuša da još malo uveća svoj debeli bankovni račun. „JAMES BOND WILL BE BACK” Jeste ona čuvena rečenica kojom su se okončavale njegove dosadašnje avanture, ali se nakon mršavih 80-ih tokom kojih je i kao mit, a i kao hit potusnut na marginu svima činilo da je kucnuo posledni čas za časni odlazak u penziju. Prve znake iznenadnog buđenja registrovala je Bondova domovina Britanija,

12