Ritam

EURO BEAT; AKO ZOVETE IZ EVROPE, VAŠ IZLAZNI KOD JE...

EVROPA SE UJEDINJUJE- Evropski MTV (medij koji Cini plavo žutim, krfvo nevidljivim, a sranje seksom) shvata da upravo on predstavlja pokretač, snagu i izazov evropskim izvodjačima. Trance pokrenut u Britaniji I Nemačkoj sudara se sa reklamno-sintetičkim technom preostalog (u ovom trenutku najbitnijeg) dela Evrope stvarajući „Euro-beat"

Princip funkcionisanja svakog uspešnog eu-ro-beat sastava je sledeći; ekipa genijaiaca, kompjutera i maštovitih producenata napravi pesmu upečatljivog refrena I dovoljno plesnog ritma sa tendecijom da postoji jedan osnovni kostur melodije koji pokriva celu stvar. Sledeći когак je traženje Ijudi koji će u javnosti promovisati опо što je u studiju stvoreno. Najčešće je u pitanju crni гарег i super zgodna devojka пе preterano soul-Chaka-Khan vokala, već nekog jednostavnijeg, možda čak i smišljeno lošijeg. Ukoliko su uslovi ispunjeni prelazi se na ostatak posla: izbor (ne retko) vrlo monotonog imena benda (Culture Beat) . mađa ima i uspešnijlh varijanti (Army of Lovers, Capella, Ace of Base) i naravno: Snimanje spota! Eurobeat bez video klipa ne postoji! Samo odvijanje stvari dešava se u dva pravca, u zavisnosti od namere i finansijskih mogućnosti producenta (koje, recimo, vrlo uspešnim 2 Unlimiteđ nisu poboljšali kreativnost na tom polju) . Naime, snima se spot prenešen sa računara na video screen (Usura) ili se pravi apstraktna nebuloza dešavanja za vreme trajanja pesme. Ovog drugog je sada već više, jer ipak ostavlja veći utisak na monotonim životom ispunjenog tinejdžera. Adekvatni primeri za ovo su ,Mr. Vein", Culture Beat ili .Right in the Nighr Jam & Spoon... Nakon dobro isplaniranih stvari sve ostalo je samo promocija па MTV-u i sticanje novca. Mogućnost neuspeha je vrlo mala. Muzički koreni ovog (videćemo relativno) novog muzičkog pravca mogu se tražiti u periodu sa kraja 80-ih i početka 90-ih kada je svetom harao house. Već tada na površini (naravno mainstream) scene Evrope izdvojilp se nekoliko bendova. poput Snap, Black Вох, Technotronic, Hithouse i Coldcut... U pitanju Je bila u potpunosti kućna (studijska) proizvodnja hitova. Čitavo brdo tehnike, sintisajzera, semplera I tada (mnogo češće) korišćaniji vokal raspaljene crnkinje. Čak i trenutno aktuelni Snap su i na audio i na vizuelnom planu ostaii u vrhu. Jedno od najvećih dela euro beata je svakako „Rhythm is a Dancer”. Formula uspeha bila je u stalnom menjanju ženskog člana posade, kao i u stalnom praćenju potreba i želja tržišta. Skoro ni jedna pesma Snap па singlu nema sličnosti sa originalom na albumu. Danas kada smo zasuti super jeftlnom soul & funky sladunjavo-bljutavom mainstream scenom Amerike (Zhane, Boys II Men, SWV, Toni Braton...) jedan proevropski MTV svakako bi mogao da spreči prodor takvih gađosti. Čak se euro-beat fenomen vrlo uspešno prenosi i na Ameriku. Black Вох i Snap već su utvrdili gradivo, Ace of Base već irnaju dva Nr. 1. singla, dok su Culture Beat i Capella na

pravom putu da zaveđu milione Beverly Hills klinaca. Svi smo svesni da Evropa na ovaj način trijumfuje kičom, mada treba biti isto tako svestan da se trijumfuje nad njihovim (američkim) kičom koji želi đa dominira tamo gde mu nije mesto. Drugačije posmatrano, nalazim da je trenutni euro-beat (znači Dr. Alban, Ace od Base, Агтпу of Lovers, Felix, Capella... hiljade njih) vrlo kreativan. Vrlo nespretno, duhovito, često komično, ovaj pravac meša gomilu različitih ritmova i stilova. od afričkih do azijskih, preko barokn'e pređstave sveta u svoj njegovoj iudosti (mislim na Агту of Lovers) . Euro-beat je cirkus ambalaže i

provokativne sadržine koji nosi proteine patriotizma, nenapisane na proizvodu koji se prodaje. Trojanski копј (Amerike) uskoго će biti übijen, a i vreme je da se Kolumbo vrati u otadžbinu, jer mnogo toga se promenilo. TOP TEN ESENCIJALNIH AMBALAŽA EVROPSKE SAMOUSLUGE 1) Rhythm is a Dancer Snap 2) U Got 2 Let the Music Capella 3) Crucified Агтпу of Lovers 4) Got 2 Get It Culture Beat 5) No Limit - 2 Uniimited 6) All That She Wants Ace of Base 7) Bring me Edelweiss Edelvveiss 8) It will Make Me Crazy-Felix 9) Das Boot - U 96 10) It's Му Life Dr. Alban

Slobodan VUJANOVIĆ

ERASURE: GAY-UP!

NA LOMAČU SVI oni koji žive u übeđenju da je apsolutno sve iz mainstream produkcije apsolutno nezanimljivo! Na lomaču I oni đrugi, koji žive u zabludi da je MTV zaista muzička televizija! I šta sad? Biti negde u sredini možda jeste nezanimljivo, ali je sigurno zahvalno, zato što je IJudima. koji su pronašli sebe između pomenuti'h ekstrema, zabavno i blisko bukvalno sve Što se dešava u svetu muzike. Jedino iz te perspektive možete shvatiti kako je poslednji singl dueta Erasure zapravo sjajna pesma zaslužna vaše pažnje. Posle duge i plodne karijere Erasure su naišli na adekvatnu medijsku podršku.

Prvenstveno zahvaljujući pomenutoj „Always”, kao definitivno prvoj pesmi iz ovogodišnje MTV produkcije koja je izronila iz okvira puke komercijale (ali ipak veoma dobro prošla na listama) i u isto vreme zadovoljila sve postavljene kriterijume remek dela malog obima. Jeste, jeste! Vreme je da priznate da je (sada već) dugogodišnja gay tradicija (Culture Club, Communards, Army of Lovers pa i sami Pet Shop Boys) ustoličena kao kategorija čiji se uticaj već oseća. Sve gore rečeno je možda пека vrsta opravdanja ili objašnjenje onima koji smatraju da je Ritam časopis koji se bavi prvenstveno altemativnim vidovima umet-

nosti (i jeste), ali... ako mislite da je propagiranje pomodnih „Pop-Gay-FashionGaultier-Kako hoćete" stavova glupo ili štetno za umetnost uopšte onda ste u grdnoj zab!udi.(uspuL kako tumačite američki uspeh kreature kao što je Ru Paul?) Najbolja potvrda za gore rečeno jesu i sami Erašure koji su napravili sjajnu ploču („I say, I say, 1 say") i izbacili singl koji je po apsolutnoj vrednosti za pop kuituru bitan kao i (naprimer) poslednji singl grupe The Lemonheads (sasvim slučajno - ,Big Gay Heart"). Eto, kada su čak i karirani Amerikanci u tri reči priznali „nastranu" tematiku kao izvor svoje inspiracije. bespredmetne su sve sumnje o opravdanosti ovakvog sfava. Ipak, ako uzmemo u obzir đa ovo podneblje pati od hroničnog nedostatka dance klubova (pa i sam Beograd) i ostalih revijalnih institucija koje su manifest bilo koje vrste pomodnih trendova, logično je da pojave poput Erasure prolaze krajnje nezapaženo, uz nezaobilazne komentare tipa: Zar se kao đobro može okarakterisati nešto Sto se bazira samo na ritam mašini i maznom Ša-la-la vokalu! Zajebite MTV. Struja o kojoj govorimo vuče svoje korene još iz perioda Italo-Disco scene kada nije postojalo ni M od MTV-ja, te se u tom smislu пе može reći da je on bio glavni promoter i uzrok pojave cele ove produkcije. Komercijalni uspeh je došao sam od sebe zbog toga što je ova muzika veoma pristupačna najširoj publici, što opet nije razlog da se ista okarakteriše kao manje kvalltetna ili loša. Na kraju krajeva, neka je svrha svega ovoga da skrene pažnju na trend koji definitivno postoji, i to je dovoljno.

Nenad JEVTIĆ

8