RTV Teorija i praksa

civilizacije koju smo kao čovečanstvo istorijski napustili, mada je nismo ni izdaleka prevazisli. Indirektno, već prelazimo na uključivanje jednog sadržinsko-značenjskog dementa u postojeću definiciju narodne muzike. To iz prethodne diskusije proizilazi kao neophodnost da se ne bismo sa distribucijom koja, vidimo, i sama podleže promeni vrteli dalje u krugu. Ideja za razbijanje kruga leži za mene u tvrđenju da je narodna muzika muzički arhetip naroda. Termin ovde ne treba shvatiti strogo kao rodni pojam sa vrsnom razlikom. Umesto akuratne definidje, imamo sliku, čak ni detaljan opis nije moguć, odnosno, ja ga ne mogu dati s obzirom na svoje skromno poznavanje strukturalnib odlika naše narodne muzike. Insistiranjem na muzičkom arhetipu ne ide se ni na kakvu mističnu dušu naroda i ostale romantičarske i postromantičarske interpretadje u sferi filozofije duha. Da muzički arhetip naroda nije mističarska kategorija svedoče oni muzikolozi koji kažu, recimo, da je za naše izvorne ili autentične narodne pesme karakterističan završetak na II stupnju lestvice; jednom prilikom kompozitor Predrag Milošević govorio je о karakterističnoj prekomernoj sekundi. U muzikologiji je pravljeno, verovatno, i detaljnije razlikovanje između srpske, bugarske, turske i rumunske pesme, naprimer ... То su te strukturalne odlike na koje mislim. Naravno, bilo bi još značajnije da učinimo dalji korak u pravcu sadržinskog tumačenja tih odlika, i to komparativno ne samo s obzirom na muziku susednih balkanskih, ili slovenskih zemalja, ili zemalja na sličnom civilizacijskom stupnju, veé i s obzirom na druge naše umetnosti i druge izraze naše sredine i našeg naroda. Međutim, možemo mimo da ostanemo i na samom ustanovljenju narodnog muzičkog arhetipa, uz okvirne indikacije koje smo udnili. Za našu svrhu je to dovoljno. Sa uključenim sadržinsko-značenjskim elementom dobijamo presudan orijentir о onome sto se komunidra i distribuirà. Usmeno prenošena ili ne, u varijantama kao dosad ili na neki nov način u budućnosti, bitno je da ta muzika da bi bila narodna bude u relevantnoj vezi sa muzičkim arhetipom naroda. Njeno ponašanje u distribuciji je izvedena odlika i ima uticaja u zavrsnom određivanju tipoloških odlika narodne muzike. Ni dosad ono samo nije mogio da odlud о narodnom karakteru muzike, nekmoli sada kada vidimo da se način distribudje tako red u osnovi menja.

136