RTV Teorija i praksa

kraj svojih televizijskih prijemnika. Dii tvrdi da se ovaj procenat naglo povećava i da ée uskoro doéi vreme kada ée i 90% televizijskih pretplatnika, pa éak i vise, u vreme emitovanja programa, uveée, u svom slobodnom vremenu, zaboraviti televiziju i imati druge preokupacije. Ovo ée se, naravno, odraziti i na sam program. Autor teksta pretpostavlja da ée zabavne emisije, šlageri i narodna muzika sve rede biti na programu i da ée predstavljati priloge uz reklame. Može se oéekivati, s druge strane, da ée se pojaéati veze televizije sa književnošću, i da ée, posebno, preovladati aktuelna informacija. Velike šou-parade i programi zabavne i narodne muzike preseliée se u kasete. Zabava ée na televiziji veé i u svom osnovnom pojmu i sadržini predstavljati nešto drugo u odnosu na ono sto danas predstavlja. Prenosi, naročito sportski, i dokumentarne emisije, biée novi vid zabavnog programa na televiziji. Ovakva predvidanja, zasnovana na postojećim podacima socioloških istraživanja, ukazuju i na eksploziju troškova, koja ée imati ozbiljne finansijske reperkusije. Teškoće sa kojima ée se televizija sukobiti, mogu se, prema Rihardu Dilu, resiti na tri naéina: a) redukovanjem zadataka; b) smanjivanjem troškova, dakle jevtinijim programom; c) poveéanjem pretplate. Sve ovo, ipak, ukazuje na sve slabiji kvalitet programa i poveéanje pretplate, što ée usloviti i manji broj pretplatnika. Perspektive trećih programa NEMAČKOG RADIJA U odnosu na naslućivanje krize televizijskog programa, psihoza radija prouzrokovana istim problemima veé pripada istoriji. Neki pokazatelji

govore da radio ponovo pridobija svoju publiku. Časopis »Televizija i obrazovanje« donosi informaciju о saradnji trećih programa nemačkog radija. U planu Severnonemačkog radija, Radio-Berlina i Radio-Bremena, jeste uspostavljanje tesne saradnje trećih programa, što, ipak, ne bi predstavljalo jedinstven Treći program za celu Saveznu Republiku Nemačku. Budućnost trećih programa, piše Vemer Hofer jeste budućnost svakog trećeg programa pojedinačno, jer regionalna autonomija ovih programa ostaje konstitutivna pretpostavka njihove egzistencije. Njihov zadatak ne bi bio konkurencija, već komplementarnost koja bi se uklapala u ostale segmente radio-programa. Zapadnonemaéki radio će pokušati da stvori publiku koja ce bili definisana programskim sadržajem i vremensldm terminima. Nagoveštene su tri kategorije slušalaca: ograničene grupe (uključujući i grupni prijem) za programe ramili teéajeva; publiku specifiònog interesovanja za serije, pojedinaéne emisije ili eksperimentalni program u oblasti nauke, kulture, zabave, informacije, filma, sporta . . . Autor teksta se zalaže da treći programi ne odstupe od svoje opšte orijentacije i specijalizacìje éak ni u slučaju ako ekonomska situacija nametne rigorozna kvantitativna, pa i kvalitativna ograniéenja. SHéne zahteve imaju i ostali treéi programi regionalnìh radija. Ipak izbija bojazan da ée biti sve ozbiljnijih finansijskih teškoća, što će izazvati kvantitativne i kvalitativne posledice u programu. Zauzima se, medutim, stav da se za takve teškoće treba pripremiti, kako bi se zadržala osnovna koncepcija trećih programa.

142