RTV Teorija i praksa

U drugom ciklusu od 11 tema obrađuju se osnove i karakteristike jugoslovenskog političkog sistema; teorijska zasnovanost i objektivna uslovljenost socijalističkog samoupravnog razvoja đruštva, njegove osnovne vređnosti i istorijske prednosti. Primena ustavnih rešenja je ona široka osnova na kojoj se obrađuju postignuti rezultati i ukazuje na buduće tokove. U trećem ciklusu 14 tema posvećeno je osnovama ekonomskog uređenja Jugoslavije; u njima se ima u vidu i uloga osnovne organizacije udruženog rađa. Ciklus pruža potrebne elemente za obradu ekonomskog uređenja i procesa društvene proizvođnje, reprođukcije društva, ekonomskog udruženja rada, samoupravnog planiranja i slobodne razmene rada, jedinstvenog jugoslovenskog tržišta, kao i obradu osnovnih pitanja ekonomskih odnosa sa inostranstvom. Neka ISKUST\'A Tokom četiri godine (ako ne računamo gođinu eksperimentalnog rađa u Smeđerevskoj Palanci koja je, inače, i sama dala odlične rezultate), Škola samoupravljača »Milentije Popović« postigla je značajan uspeh. Linije njenog razvoja trojake su: izrazito je nastojanje da se stalno aktuelizuje program i da brošure i radio-emisije, koje su osnova rada, budu usavršavane svake gođine u skladu sa naučnim saznanjima, društvenim i idejnim tokovima; drugo, u celom ovom periođu rastao je broj odeljenja i polaznika Škole, pri čemu su mladi Ijudi i radnici u neposređnoj proizvodnji bili u ogromnoj većini, i treće, naglašava se orijentacija ka unapređenju oblika i sadržaja rada, andragoške aktivne metode i postupci, funkcija konsultanata i značaj njihove inicijative u praktičnom rađu odeljenja. Konsultanti su Ijudi iz uže sredine polaznika škole samoupravljača, tj.

njihovog grada. Oni poznaju temu ili više tema i pripremaju se za svoju delikatnu obrazovnu funkciju na posebnim seminarima u susretima sa autorima koji su obrađivali teme metođičarima. Konsultant je, u stvari, po funkciji medijator, onaj koji podstiče rasprave, ukazuje na elemente, zajedno sa polaznicima istražuje pojedina pitanja, slučajeve iz prakse ili situacije na koje se ukaže u toku razgovora. On nastoji da sami polaznici u eksperimentalnim raspravama traže samoupravna rešenja, analiziraju tok neke akcije, uslove, nosioce, smetnje itd. Ali, na žalost, u nekim odeljenjima se događa da se konsultanti pretvaraju u predavače, što je ozbiljna siabost s kojora se suočavaju pojedina odeljenja škole samoupravljača. To su stvarne boljke koje prate jedan izvanredno uspeli poduhvat. Analizirajući praksu škole samoupravljača, uočena su pitanja: Da li je mogućno da brošure i emisije übuduće postanu još pristupačnije i »čitljivije«? Mogu li se protkati primerima iz rasprava u školi samoupravljača? Da li se može očekivati da neke brošure prerastu u tip poluprogramiranih priručnika, kakve poznaje savremena adragoška praksa? Kako dalje unapređivati emisije na radiju i kako da doprinos Radio-Beograda bude još efikasniji, Šta učiniti da se redovno prikupljaju sva dragocena iskustva iz rađa odeljenja, rasprava, sve »povratne veze«, što nije značajno samo za Školu samoupravljača saorganizatore, pisce, konsultante i ostale činioce (radi hitnog obezbeđivanja druge povratne veze i regulisanja u razvijanju masovnog ideološko-obrazovnog rada i marksističkog obrazovanja u društvu? Јег, ne treba zaboraviti da je školu samoupravljača za četiri godine završilo (ili završava ove godine) ргеко 120.000 polaznika.

136