RTV Teorija i praksa

Aleksandar Todorovič, dipl.inž.

PORTABL ELEKTRONSKE KAMERE

-značajan когак u razvoju TV stvaralaštva

Tokom dosadašnjeg razvoja tclevizijc stalno je bila prisutna tiha borba za prcvlast izmcđu filmskog i elektronskog načina rada. U tom, nazovimo ga ratu, oružja su se često menjala, no dva argumenta su sc uvck, kao lajtmotiv, ponavljala. Pristalice clcktronskog načina rada su zastupalc tezu da je kvintesencija televizije, živi program, moguć jedino uz pomoč elektronskih kamera, i da sc iz njcgovih iskustava mora graditi pravi televizijski jezik, dok su pristalice filma u prvi plan stavljale manipulativnost i dimenzije filmskc kamere koja omogučava da sc diskretnije i bliže priđc „pravom nerežiranom životu” i pritom tvrdili da je i za igrane strukture elektronska kamera pogodna jedino za rad u studiju. Tehnološki razvoj, znatno brži i dinamičniji u oblasti elektronike nego u oblasti filma, ncminovno je uvećavao prednosti clektronskog načina rada. Očigledno niži cksploatacioni troškovi, bolji kvalitet kolor slike, izuzetno fleksibilni sistcm elcktronske magnetoskopske montaže velikih kreativnih potencijala, su neke od najbitnijih prednosti koje donosi rad sa clcktronskom TV opremom. Nakon nekoliko godina uspešnog tchnološkog razvoja pojavilc su sc danas i portabl clcktronskc TV kamcrc, kojc svojim dimenzijama i manipulativnošču praktično пе zaostaju za klasičnim filmskim 16 mm kamerama, dok svojim performansama nadmašuju filmsku traku istog formata.

PORTABL KOLOR ELEKTRONSKE KAMERE Današnjc portabl elcktronske kamcrc možcmo podeliti u dve osnovnc grupc kojc sc razlikuju po dimcnzijama i kvalitetu njima obuhvaćcnih kamcra, a samim tim pokrivaju dvc različitc oblasti tclcvizijskog stvaralaštva. Prvu grupu bi činilc portabl kamcrc malih dimcnzija, manjih ili jcdnakih sa tonskim filmskim kamcrama 16 mm. Kod ovih

163