RTV Teorija i praksa

Radmila Uzelac

RADIO-ŠKOLA DANAS I OVDE

Radio-škola u Radio-Beogradu postoji već gotovo četvrt veka. Ona nastaje u okviru programa za decu i 1953. godine izdvaja se kao poseban program, odnosno redakcija, koja u okviru Kulturnog sektora Radija dobija 45 minuta programa dnevno. Nastojeći da u prezentiranju obrazovno-vaspitnih sadržaja za učenike osnovnih škola zadrži što više od stila i formi emisije za decu (dramatizacija, radio-adaptacija, reportaža, intervju, tekst sa muzikom i dr.), Redakcija je odmah shvatila da ona ne može da zameni nastavnika, niti da se bavi ikakvim „predavanjima”, pa makar bila i „ugledna”, Shvatila je da je Radio-škola tu da pomogne nastavniku u nekim izrazito auditivnim oblastima i na specifičan način oživi neke druge, a ne da sledi školske metode i manire koje i sama škola neprestano prevazilazi i menja, i koji su još manje prihvatljivi ako je njihov nosilac samo glas, a ne i nastavnik koji se i vidi i čuje. Nasuprot tzv. didaktičkom materijalizmu, koji jcdini zadatak nastave vidi u usvajanju što veče količine znanja, činjenica, pri čemu je to usvajanje najčešće mehaničko, a zanemaruje razvijanje psihofizičkih sposobnosti učenika i vaspitnu ulogu nastave, i za školu i za Radio-školu - nastava - emisija - treba da bude jedinstven vaspitno-obrazovni proces u kome učenik stiče određena znanja, vaspitava se, razvija svoje psihofizičke sposobnosti, radne navike, osposobljava se za neprekidno samoobrazovanjc. Radio-škola u našim uslovima nije nikakva sistematska nastava, niti uopšte nastava, već jedno od mnogih pomoćnih nastavnih i obrazovnih sredstava koje svojc najveće opravdanje nalaze u maksimalnom korišćenju svoje specifičnosti. Radio-škola (i uopšte radio) može biti udarna snaga osnovne kulture u nekim izrazito auditivnim oblastima, ali su i u drugim oblastima njenc mogučnosti znatnc. Računajući na obim znanja, činjenica i pojmova koje učcnici stiču u školi, emisija mora da ide na živ, zvučno pogodan detalj, scenu, sliku, reportažu, razgovor sa naučnikom, umetnikom, stvaraocima svih profila, kako bi sc živo i übedljivo ilustrovalo ono što se ponekad uopštcno uči u školi. Emisija

47