RTV Teorija i praksa

pokazatelja uveličava obim i intenzivnost pažnje za dati komunikacioni akt, poboljšava opažanje i u konačnom zbiru povečava efikasnost procesa komunikacija. Sa intenzitetom pažnje tesno je povezano njeno proizvodno svojstvo, koje je nazvano organizovanost pažnje i koje označava sposobnost održavanja određenog nivoa intenziteta u granicama datog vremena. Primenjena na masovne informacione procese optimalna organizovanost pažnje dostiže konkretnu, eksperimentalno proverenu brzinu predaje informacija, određenom količinom informacija koja ne prevazilazi izvestan obim, njenom dovoljnom raznovrsnošču koja zadovoljava različite psihičke potrebe i isključuje njen monotoni karakter. Nepostojanje ovih uslova vuče za sobom sniženje organizovanosti pažnje. Govoreči o organizaciji pažnje, neophodno je konstatovati jednu važnu činjenicu koja snižava pojavljivanje tog svojstva u toku masovnih komunikacionih procesa. Stvar je u tome da pažnja nije bezgranična, jer su usmerenost i koncentričnost psihičke aktivnosti ograničene vremenom i stepenom intenziteta pažnje prema tim ili drugim objektima. Utvrđena je pojava zamaranja pažnje, koja se stvara pri iscrpljivanju izvora pažnje bilo zbog monotonosti u načinu predaje informacija, bilo zbog dužine koncentracije pažnje, ili iz nekih drugih razloga. Da bi se izbeglo zamaranje pažnje pribegava se raznovrsnim oblicima novinskog preloma, naizmeničnom smenjivanju materijala koji daju raznovrsne psihološke efekte, izmeni režima predaje materijala, izmeni muzičke pratnje itd.

111