RTV Teorija i praksa

MINISTARSTVA I INSTITUCIJE SREDSTAVA KOMUNIKACIJA NE ŽELE DA BUDU UZNEMIRAVANI INFORMACIJAMA KOJE NEZAVISNA, DRUŠTVENONAUČNA ISPITIVANJA SAOPŠTAVAJU U većini slučajeva istraživanja obavljena u ovoj zemlji još uvek su pojedinačna i neusklađena. Ona održavaju, sasvim ispravno, u jednom smislu, akademske interese onih koji su zainteresovani za ovaj delokrug rada i obično su ovi akademici slobodni u praćenju svojih interesa, ometani jedino nedostatkom sredstava, nastavnim obavezama i opiranjem sredstava komunikacija da dozvole provere unutar njihovog delokruga rada. Mi bar imamo u principu višestruku osnovu i priličan stepen slobode ~da tragamo za istinom kako je mi vidimo”; imamo nešto sredstava i do sada nije trebalo da budemo običan servis za politiku nacionalnih komunikacija. Nažalost, uprkos spiska projekata koje sam ranije pobrojao, doprinosi koje smo u mogućnosti da učinimo za vitalne ciljeve komunikacija našeg doba su veoma ograničeni. Glavni razlog je u tome što većina nadležnih organa uglavnom prihvata tradicionalni individualistički način prilaženja istraživanjima. Pomoć se obično dodeljuje pojedinim naučnicima, večinom predavačima na univerzitetu, da bi mogli da vrše istraživanja u oblastima svoje delatnosti. Ima u tome i dobrih strana, ali to je sporo, nekoordinirano, neusklađeno, izlišno i veoma ograničeno. Polako se počinje priznavati činjenica da strukture koje su adekvatno služile tradicionalnim univerzitetskim potrebama ne moraju da budu najpogodnije strukture i za bavljenje nekim od ciljeva o kojima sam govorio u ovom predavanju. U dodeljivanju sredstava i u formulisanju politike istraživanja ni mi ne treba da zanemarimo tradicionalne ciljeve ali moramo takođe da prihvatamo i novo. Pitanje koje svakako moramo postaviti glasi: koji je najprikladniji način da se investiraju oskudna sredstva za istraživanja a da se pritom rnožemo adekvatno posvetiti velikom društvenom zadatku našeg vremena? Ovaj prilaz nije bez opasnosti i otvara mnoge sporne tačke i probleme: uloga istraživanja unutar univerziteta, odnos između istraživanja i nastave, stvaranje posebnih jedinica ili centara, problcmi istraživačkih institucija unutar i van normalnih

126