RTV Teorija i praksa

Naizgled jednostavna radnja pritiskivanja tastera na mikserskom stolu, da bi se uključila sledeća kamera koja nastavlja pračenje zbivanja, sadrži u sebi nekoliko bitnih činilaca. Kada znamo da svaki novi kadar u spoju s prethodnim donosi gledaocu saznanje više, a pritom održava kontinuitet pažnje o sadržini čitavog dela, trenutak spoja (reza) dva kadra (slike) čini takvu radnju samo prividno jednostavnom. Čovek - video-mikser pred trenutak spoja (reza) koncentrisan je na čin koji treba da obavi, pa bi se reklo da „vreba-lovi” trenutak prelaska na drugu kameru zavisno od replike, muzičke fraze ili pokreta u kadru. Ovde su navedena samo tri od više mogučih načina. S pojačanjem rastuče napetosti kako se trenutak spoja približava, istovremeno u njemu raste nesvesna potreba da se što pre oslobodi takve napetosti, pa u slučaju da pomenuto stanje ovlada mikserom, rezultat će sigumo biti prevremeni rez. Ljudske emocije koje su u ovakvoj vrsti posla veoma prisutne moraju se razumom uskladiti da bi se dobio željeni efekt. Zbog toga mikser mora snagom sopstvene volje i umeča nadvladati stanje svoje psihičke neravnoteže i pritiskom na taster obaviti prelazak na drugu kameru (kadar) u pravom trenutku. Na ovakav način dolazi do oslobađanja od tenzije mada se isti ili sličan postupak ponavlja tokom celokupnog snimanja. Zavisno od dinamike montaže (miksovanja) to jest, ukoliko je gustina kadrova češća a njihovo trajanje krače, prelazak na drugu kameru miksera ne oslobađa potpuno tenzije, več mu se na deo prethodne, od koje zbog suviše kratkog vremena nije uspeo da se potpuno oslobodi, dodaje još i nova. Uz sve to mikser sa oprezom prati reagovanja

37