RTV Teorija i praksa

Mr Miroljub Radojković

BRITANSKA TELEVIZIJA JUČE, DANAS, SUTRA

Period dominacije elektronskih medija u sistemu javnog informisanja Velike Britanije počinje u deceniji pre drugog svetskog rata. Mada je ova zemlja svojevremeno bila među prvima u kojima se široko primenjivalo Gutenbergovo otkriće, rad na praktičnoj primeni elektronskih medija masovnog komuniciranja nije mnogo prednjačio u odnosu na ostale, razvijene evropske zemlje. Pojava prve radio-kompanije čiji je cilj bio informisanje javnosti putem radija, a kasnije i televizije, poklapa se sa godinama kada su isti napori činjeni širom Zapadne Evrope, a to je treća decenija dvadesetog veka. OD RADIJA DO TELEVIZIJE Kada se govori o elektronskim medijima masovnog komuniciranja u Velikoj Britaniji, prva asocijacija je BBC British Broadcasting Corporation. Korporacija je osnovana 1923. godine od strane šest kompanija zainteresovanih za masovnu proizvodnju radio-opreme i prijemnika. Kada se iz ove vremenske perspektive pogledaju razlozi za stvaranje korporacije, uočava se da je cilj osnivača bio izbegavanje međusobne konkurentske borbe. Otuda se može reći da je BBC - jedna od najpoznatijih radio-televizijskih kompanija u svetu - stvorena bez shvatanja njenih tvoraca ili društva o njenom potencijalu. Tek naglo širenje primene radija, a kasnije i televizije, pokazalo je koliko se društvene moči krije u novim medijima masovnog komuniciranja. Prvi glavni direktor korporacije Džon Rajt je proklamovao principe rada BBC koji su ostali daleko poznatiji od svog tvorca. Naime, uzima se da je to neka vrsta prvog akta u kome je BBC usmeren na delovanje koje teoretičari nazivaju „model javne službe”. 1 Buduči da ova koncepcija nikada nije dobila snagu zakona, prve godine rada korporacije vaspostavile su praksu koja se i danas podrazumeva i izučava kao model javne

135