RTV Teorija i praksa

Todor Caloski UMETNIČKA KRITIKA, KRITIČKO INFORMISANJE - ANIMACIJA ZA KULTURU Umetničku kritiku na radio-programima situiramo najpre u korpus emisija za kulturu, umetnost i književnost, dakle u sav onaj prostor u kome se jedan takav program ostvaruje, sa svim oznakama žanrovske posebnosti i specifičnosti radio-medija. Ona se pojavljuje i egzistira, kako to i opisi pojedinih emisija pokazuju, od najprostijih formi, sažetih prikaza, osvrta, zapažanja, pa do najrazvijenijih i najsloženijih pronicanja, tumačenja i prosuđivanja pojedinih dela, pojava, opusa, pa čak i epoha. U takvom rasponu mogučnosti, od onih rudimentarnih novinskih impresija, do razložnih i stalnih kritičko-esejističkih ispitivanja i pristupa, umetnička kritika mora imati jasan sluh i opredeljenje i za ono što predstavlja tekuču produkciju. Svojim aktivističkim odnosom na svakodnevnom poprištu umetnosti i literature, ona će doprinositi da se brže i selektivnije odvija proces vrednovanja, eliminiranje raznih klanovskih interesa, dogmatskih shvatanja i sputavanja. Ona ne sme ostajati samo na golom i često bezličnom registrovanju, izveštavanju, jer ako je umetnička i ako jeste kritika, ona mora ulaziti i u neispitana područja, proveravati i potvrđivati svoje stavove, jasno razlikovati uspele rezultate od promašaja, istinski suditi o njima, osvedočavati se kroz stvaralačku praksu. Jedna od osnovnih funkcija umetničke kritike je posredovanje između književnog dela i publike, između prošlosti i sadašnjosti, između umetnosti i života. Stoga treba imati uvek u vidu onu umetničku kritiku i kritičku informaciju koja je najviše upućena širokim slojevima slušalaca, koja treba permanentno da utiče na podizanje njihovog kulturnog nivoa i standarda. Mora se više pažnje posvetiti negovanju i razvijanju marksističke kritike i estetike u našim emisijama iz oblasti kulture i umetnosti i kroz sistem kritičkog mišljenja stalno valorizirati i verifikovati ono što je značajno, što podstiče napred, a demaskirati i argumentovano razobličavati ono što vuče nazad.

49