RTV Teorija i praksa

kvalitet slike u Evropi, baziran na 625 linija, bolji od američkog, da se u Americi više pažnje poklanja lokalnim vestima u pojedinim gradovima gde se ENG uglavnom i upotrebljava, pa se prema tome u Evropi i pojavljuju veći otpori da se iz korena menja tehnologija. Takođe, u Sjedinjenim Američkim Državama nije nikakva senzacija da se emisije prekidaju kako bi se dale sažete („flash”) vesti o pojedinim događajima. U tome je ENG nezamenljiva, jer se ponekad radi samo o delićima sekunde pre direktnog uključenja. U Evropi takve navike su ređe. Ono što je dozvoljeno radiju, manje je dozvoljeno televiziji. Investicije su, prema nekim računicama velike, ali u toku produkcije dolaze do izražaja niski troškovi upotrebe ENG. Naime, traka koju upotrebljavaju magnetoskopi koristi se više puta, naročito kada se snimaju dugi događaji od kojih će na ekranu biti prikazano samo nekoliko desetina sekundi. Nema laboratorijskog procesa, a kolor je bolji nego na filmu, tvrđi je, kada je osve,tljenje slabo. Da ne nabrajamo druge prednosti koje navode pobomici ENG sistema. Naravno, stručnjaci su pogledali i drugu stranu medalje i upoređivali prednosti filma i ENG. Investicije koje su televizijske stanice uložile u filmsku opremu su još uvek manje od odgovarajućih troškova za ENG. Smatra se takođe da je filmska oprema pouzdanija od ENG, da se vesti snimljene na film lakše šalju iz udaljenih krajeva, da ekipe mogu da pođu bez filmskih kamera i druge opreme i da ih iznajme širom sveta, dok sa elektronskim kamerama to nije mogućno. Filmske kamere mogu da snimaju i „nemo”, da se slika pokrije glasom u studiju, dok mala elektronska kamera mora uvek da ide zajedno sa magnetoskopom. I, uopšte uzevši, filmska oprema je znatno lakša, otpornija, ne zavisi od vremena, nije joj potrebno nikakvo zagrevanje pre nego što počne snimanje, i održavanje je jednostavnije. I takođe: film ne vodi računa o standardima koji su danas u svetu televizije različiti, pa se trake OIRT ne mogu prikazivati na EBU ili američkoj televiziji bez upotrebe konvertora. Govoreći o tehničkim prednostima ENG elektronskog sakupljanja vesti, malo smo se bavili novinarskom stranom posla. Jer, kao što če se od snimatelja, kada kroz nekoliko godina ENG oprema bude u standardnoj upotrebi u Evropi, zahtevati prekvalifikacija sa filmske kamere, to se isto očekuje i od novinara. U stvari, očekuje se pojava novog tipa televizijskog reportera. Reči če se zbogom pisanju teksta u redakciji,

65