RTV Teorija i praksa

PRIKAZI

F.Džinič, Lj.Bačevič MASOVNO KOMUNICIRANJE U SR SRBIJI

U izdanju Radio-televizije Beograd i Beogradskog izdavačko-grafičkog zavoda, objavljena je studija Masovno komuniciranje u SR Srbiji. Autori, Firdus Džinić i Ljiljana Bačević su za ovaj rad, u čijem ie tinansiranju učestvovala i Republička zajednica nauke, dobili godišniu nagradu RTB za 1974. godinu. Dosadašnja istraživanja u toj oblasti predstavljaju samo monodisciplinarne pristupe i tematski su parcijalna. Ova studija je prvi pokušaj da se sistem masovnog komuniciranja u republici, posmatran u okviru globalnog jugoslovenskog komunikacionog sistema, analizira i naučno obradi. U ovoj oblasti več duže vremena postoji izrazita potreba za kumuliranjem rezultata istraživanja, tako da će ova studija, verovatno, naići na interesovanje naučne i društvene javnosti. Delo se sastoji iz ovih tematskih područja: Društveni položaj i uloga sredstava masovnog komuniciranja; Razvijenost i dejstvo sredstava masovnog komuniciranja i Problemi i perspektive masovnog komuniciranja u Srbiji. Uz svaku glavu priložena je i izabrana bibliografija kojom su se autori služili. U tumačenju komunikacionog

podsistema u okviru giobalnog društvenog sistema, za razliku od ekonomskog, političkog, vojnog, obrazovnog i drugih podsistema, iznosi se posebna uloga komunikacija kao povezujućeg faktora ostalih, navedenih, podsistema. Posebno је analiziran znaćaj sredstava masovnog komuniciranja u savremenom društvu i to iz informativnog, kulturnog, obrazovnog i zabavno-rekreativnog aspekta. U studiji se, zatim, tretiraju teorijski i empirijski modeli komunikacionog sistema Srbije. Opšti model društvenog sistema dat je u okviru pet nivoa društvenog života i organizovanja: a) na nivou neposrednog komuniciranja, u okviru primarnih društvenih grupa, b) na nivou zajedničkog rada; c) na nivou lokalnih zajednica; d) na nivou regionalnih (nacionalnih) zajednica i e) komuniciranje na nivou globalnog društva. Na osnovu dosadašnjih istraživanja autori Džinič i Baćević došli su do zaključka da na sadašnjem stepenu razvoja sredstva masovnog komuniciranja u republici zauzimaju najvažnije mesto u infonnisanju građana i utiču na stavove, vrednosni sistem, stil života i način provođenja slobodnog vremena i ponašanje gradana. U daljem tumačenju istraživačkih radova Džinič i Baćević su izložili analizu komunikacionog sistema,

221