RTV Teorija i praksa

DOGAĐAJI

Ana Šomlo

NOVI TV NAGOVEŠTAJI PORTOROŽ 1978

Smotra jugoslovenske televizije svake godine u maju predstavlja na izvesan način i mogučnost sagledavanja šta je u protekloj godini snimljeno. To je istovremeno i šansa poređenja sa prethodnom portoroškom selekcijom - da li je i u kom obliku prevaziđena prošlogodišnja jugoslovenska TV produkcija. Posmatran u svojoj žanrovskoj raznovrsnosti i ukupnosti koju može samo intenzivno gledanje da da, stiče se utisak da i pored oscilacija u kvalitetu, ovaj program donosi vrednosti, potvrđuje stvaralačke mogučnosti već afirmisanih autora i najavljuje nova imena. Istovremeno ukazuje se da televizija u nas nije više mlad medij, jer doživljava intenzivnu smenu generacija. Nekih nadahnutih dokumentarnih reportaža, tipičnih za pređašnju produkciju - susreti sa ličnostima i nepoznatim predelima pred kamerom - koje su nam donosili Milan Kovačevič, Rajko Cerovič, Branko Lentič, Milan Andrič i drugi vrsni TV reporteri, ostaju za teleteku, a sličnih stvaralaca, čini se, nema, ili ih ovaj Portorož nije lansirao. Nije bilo ni bogatih, istorijsko sadržajnih serija, kao prošle godine sarajevskih Porobdžija ili Dimitrifa Tucovića rađenog u Beogradu 1975. godine. I u ovom žanru preovladao je možda suvlji, ali striktno dokumentarniji stil Bombaškog procesa ili Vučara iz Donje i Gornje Polače. Sagledan sada, iako sa male vremenske distance, ali kada je TV u pitanju možda dovoljne, moglo bi se pretpostaviti (za zaključivanje bi bilo rano) da je Portorož 1978. i u dokumentarnom i u dramskom, pa čak i u obrazovnom žanru, smerao ka egzaktnijem, informativnijem i, verovatno, približnijem televizijskom izrazu По što je to bilo ranijih godina, odričuči se privlačnog i bogatog nasleđa sa pozornice i filma, u potrazi i nalaženju sopstvenih mogučnosti.

103