RTV Teorija i praksa

odlike tog velikog spektakla. TV Beograd i TV Ljubljana takmiče se u sve večem razvoju „koncepcije” televizijskog pozorišta, za koju su karakteristični veoma dobra gluma, scenariji i režija. Treba pozdraviti odluku o dodeljivanju nagrade komadu Ludi slikar TV Ljubljana i komadu TV Beograd Vučari iz Donje i Gornje Polače. U okviru „Poslovne projekcije” videli smo veoma lep, pun refleksija komad po delu Ive AndričaŽena na kamenu. Istina o životu i svetu prikazuje se najmlađim jugoslovenskim gledaocima sa osetljivošču i poštovanjem, dosledno i verno. Da navedem samo film TV Zagreb prikazan već u okviru „poslovne projekcije,” Bombaš, a plače ili film TV Beograd nagrađen za tekst i scenarij Padež za mladež. U predstavljenim TV dnevnicima dominira angažovan i profesionalan način prenošenja informacija iz zemlje i sveta. Neki od njih (TV Beograd, TV Titograd, TV Ljubljana) izdvajali su se perfektnim vođenjem i prezentiranjem pojedinih tema. U Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji dnevnik se emituje na šest jezika naroda i narodnosti, tim više se, dakle, treba diviti brizi za aktuelno i brzo prenošenje informacija. Nije, dakle, slučajno, kada se kaže da jugoslovenski novinari i komentatori spadaju među najbolje. Od TV Skoplje, zahvaljujuči Darku Markoviču, autoru Šou mašine, Kaše i Muzičke crtanke, mogu se očekivati, verovatno i u buduće dobri zabavni programi. Služeči se crtežom, animacijom, muzikom i rečima, Darko Marković postiže izvanredno oštar pogled na svet koji ga okružuje - svet velikih i malih stvari. Imponuje temperamentom televizijskog prenosa i svestranim talentima koji dozvoljavaju da se njegovi programi nazovu potpuno autorskim programima. Uvek kada se učestvuje u događaju kao što je inostrani televizijski festival, javlja se prilika za izmenu gledišta, poređenja, konfrontacije, za procenu predstavljanih televizijskih programa. Najbolje je, kako izgleda, procenjivati ih u poređenju sa vlastitom, domaćom produkcijom. Nameče se činjenica da se televizijsko stvaralaštvo u našim zemljama ne razlikuje bitno ni u pogledu forme, ni tehnike, montaže ili načina snimanja. Sigurno su zato različite mogućnosti i tematsko interesovanje tesno povezani sa političko-privredno-kulturnom realnošču date zemlje. Kao što se, več tradicionalno, za Poljsku Televiziju govori da dobro i vešto propagira kulturu, umetnost i pozorište, tako je u Portorožu, ako se može pokušati sa procenom,

110