RTV Teorija i praksa

znatno proširuje dijapazon elektronskih efekata. Naime, poznati i do sada viđeni načini promene slika (brisanje), prevaziđeni su atraktivnošču sa širokim dijapazonom neobičnih oblika u brisanju slika. Danas u svetu postoji i nekoliko televizijskih stanica koje svoj program emituju uz pomoč kompjutera. Jedna od takvih je Japanska kompanija NHK, a u Evropi Belgijska Televizija. Navedeni primeri uverljivo govore o sve široj primeni digitalne tehnike u tehnici televizije, pa je bilo prirodno očekivati njenu pojavu i u procesu video-miksovanja. Prvi korak učinjen je na području elektronskih efekata i maski, što bi mogao biti nagoveštaj da konstruktori nameravaju kompjuterom zameniti jednog od dva čoveka za video-miksetom. Primer gde dva miksera rade za miksetom postoji danas u Francuskoj TV, gde jedan miksuje a drugi priprema efekte. Postoji opravdan razlog za pretpostavku da bi konstruktori uskoro mogli primeniti digitalnu tehniku i na efekat ~Chromakey”-a. Ovakvo mišljenje potkrepljuje činjenica da mikser u toku procesa za isti efekat mora da aktivira četiri tastera, preklopnikom izabere ključnu boju, obavi dva podešavanja (grubo i fino) i da efekat uključi u proces. Često koriščen u savremenoj televizijskoj tehnologiji ovaj bi efekat, uz primenu kompjutera, za miksere značio veliko otkriće, јег umesto sadašnjih sedam bila bi dovoljna jedna operacija pritisak na taster. Potrebne operacije za efekat ~Chromakey”-a bile bi obavljene ranije, za vreme proba, bez žurbe i napetosti i tako pripremljene predavale bi se memorijama. Razmišljanja o delimičnom ili možda potpunom koriščenju kompjutera u procesu

164