RTV Teorija i praksa

89

trpeo je izvesne transformacije, ali u karakteru je ostao isti. Bilo je zanimljivo gledati u jednom programu neme crno-bele filmove napravljene 1921, pa druge sve do šezdesetih godina kada je Feliks osvojio nove tehnike, hoju, zvuk, široko platno. Teksa Everija (Тех Avery) „kralja crtanog film” znaju svi pravi Ijubitelji umetnosti animacije, dok mu kritičari, estetičari i teoretičari osporavaju vrednosti. Njegovi filmovi poznati su po svojim kalamburima i neopisivim trkama. Široj publici, više od imena samog crtača poznatiji su junaci koju su izašli ispod Everijevog pera ili u njegovoj režiji: Gica Gicič (Рогку Pig), Duško Dugouško (Bugs Виппу), Droopy, Čili Vili (Chilly Willy) i mnogi drugi. Počeo je 1936. u studijima Brače Vorner (Warner Brothers) uz nekoliko kasnije svetski poznatih crtača i animatora Čak Džonsa (Chuck Jones), Frica Frilenga (Fritz Freleng) i drugih. Tu su nastale one poznate serije prepune gegova i ludačke jurnjave „Merrie Melodies” i „Еоопеу Tunes”. Bez obzira na mišljenja pozvanih kntičara danas vidimo koliko crtači sveta duguju Everiju i njegovim filmovima. Dva programa sa tridesetak dela iz opusa ovog majstora koji je imao nesreču da stvara u vreme najveće slave Volta Diznija, predstavljala su praznik u prazniku animacije. Italijanski majstori Lucati i Đanini (Emanuele Luzati i Giulio Gianini) koriste se tehnikom kolaža a inspiraciju traže u klasičnim delima italijanske izvorne muzike i opere, Lucati, ingeniozni ilustrator i Danmi, talentovani direktor fotografije, ujedinilu su svoju Ijubav za animaciju. Posle dvadesetak