RTV Teorija i praksa
2 Vidi: S.M. i N.l.Tolsti; O semantici desne i leve strane u vezi sa drugim simboličnim elementima. U zborniku „Semiotika”, Materijali svesaveznog simpozijuma o sekundarnim modelirajućim sistemima. Tartu, 1974, str. 42.
prikazivanja i usmenog komentara ruske narodne siike, drugo, sredstva masovne komunikacije operišu masovnim saznanjem, čiji koreni duboko zadiru u folklornu tradiciju. Ta veza se ispoljava i u samoj strukturi ontologije audiovizuelnih sredstava masovnih komunikacija, ukijučujuči tri elementa; 1) polje opštekulturne tradicije; 2. polje društvenog mnenja; 3. polje filmsko-televizijske specifičnosti. Razmotrimo tradicije masovnog saznanja, koje svojim korenima zadiru u drevnu prošlost. U slovenskom folkloru, u foikiornim tradicijama mnogih evropskih naroda opozicija desno/levo ima kvalitetnu korelativnu po značenju opoziciju dobro/ zlo, pored toga, opozicija desno/levo je korelativna sa opozicijom muško/žensko. Uporedo sa tim u kulturnoj tradiciji su se istorijski stvorile i učvrstile predstave o „zakonitosti i pravilnosti” kretanja s desna nalevo i o „buntovnosti” obratnog kretanja sleva - nadesno. 2 Uopštavajući ove folklorne predstave, autor, ugledajući se na radove S.M. i N.I. Tolstevih predlaže sledeči sistem uzajamno povezanih opozicija, kada su zasebni elementi simboličkih predstava istupili kao delovi opšteg prostorno-aksiološkog sistema: 1. dobro/zlo - muško/žensko 2. dobro/zlo - gore/dole 3. muško/žensko - gore/dole 4. dobro/zlo - živo/mrtvo 5. muško/žensko - živo/mrtvo 6. gore/dole - živo/mrtvo. Tih šest parova korelativnih opozicija vezani su između sebe po zakonu tranzitnosti, imajući opoziciju desno/levo
190