RTV Teorija i praksa

Vojislav Stanojčič

NASELJENI VRT

U drugoj polovini novembra 1978, u italijanskom gradu Peruđi održana je Deveta smotra televizijskih školskih emisija zemalja članica Evropske televizijske unije EBU. Ova Smotra, koja se, inače, priređuje svake druge godine, bila je u znaku Međunarodne godine deteta 1979, a održana je pod Geteovim geslom; „Svet je toliko pust ako čovek misli samo na planine, reke i gradove; ali ako poznajemo nekoga ko razmišlja i oseća sa nama i ko nam je, iako daleko, blizak po duhu - to nam Zemlju pretvara u naseljeni vrt”. U Peruđi su prikazane emisije nastale u periodu između 1976. i 1978. godine. Bilo je ukupno trideset osam emisija nemačke, finske, švedske, švajcarske, irske, belgijske, italijanske, holandske, danske, norveške i jugoslovenske (RTB) proizvodnje, Što se tiče oblasti, iako granica nije bila uvek sasvim jasna, moglo se primetiti da su ovako raspoređene: dve emisije su obrađivale matematiku, đve pitanja učenja stranih jezika (engleski i nemački), dve su imale za temu geografiju, četiri prirodne nauke, dok je iz poznavanja prirode i društva bilo čak devetnaest emisija; istoriji je bila posvečena jedna, zdravstvenom vaspitanju dve, likovnim umetnostima Cetiri, a muzičkom vaspitanju jedna emisija. Kako su sami autori naznačili, emisije su naraenjene uzrastu gledalaca od tri do osamnaest godina. Iz prikazanih emisija može se zaključiti koje oblasti odnose prevagu u prograraima zemalja - članica EBU. Ako se, pak, pažljivije razmotre same emisije (koje, inače, nije ocenjivao žiri,

јег Smotra nije ni imala nekakav takmičarski karakter) lako se mogu zapaziti različiti pristupi obradi tema a рге svega nejedinstvena shvatanja o torae šta treba da bude predmet televizijske školske emisije i kako da se ona na najefikasniji način što više približi gledaocu kome je namenjena. U malom broju emisija koriščen je na televiziji več davno prevaziđen raetod direktnog učenja, i one su, po pravilu, bile najnezanimljivije. Takve su, na primer, bile emisije iz matematike (finske proizvođnje), biologjje i astronomije (švajcarske), elektronike (engleske) i zdravstvenog vaspitanja (italijans ke). Nije, na žalost, bilo dovoljno vremena za diskusiju, kroz koju bi se, možda, doznalo šta je to naše kolege, koje su pravile pomenute emisije, navelo da koriste oveštali metod direktnog učenja. Nasuprot finskoj, emisija nemačke proizvodnje, koja je takođe obrađivala matematiku, tačnije: geometriju, snimljena je mnogo zanimljivije, uz koriščenje slikarstva Albrehta Direra Cijom pomoču se nacrtna geometrija objašnjava današnjem učeniku. Emisije iz geografije, jedna o Škotskoj a druga o Tokiju, bile su sasvim prosečpe. Naročito je obeshrabrujuće kada se zna da je eraisija o Tokiju deo serije za čije su snimanje udružena sredstva čak sedam televizijskih studija! Danska, holandska, italijanska, engleska i švedska televizija prikazale su emisije o izboru zanimanja, U njima se, kroz različite ankete, često i uz kritiku postojećih društvenih institucija, govori o tome kako se mladi opredeljuju za buduči životni poziv.

83