RTV Teorija i praksa

najrevnosniji su gledaoci televizije (80 odsto od ukupnog broja učenika i studenata koji žive u domaćinstvima sa TV prijemnicima). Najmanje vremena za gledanje televizije imaju poljoprivrednici i srodni radnici, mada imaju televizore (svega 51 odsto gieda televiziju). Karakteristično je da i slušaoci radija i gledaoci televizije imaju vrlo sličan odnos prema ovim elektronskim medijima i da je on u zavisnosti od starosti i obrazovanja. Ovi mediji su ipak mediji mladih i obrazovanih. PRVOSLAV PLAVŠIĆ; Uprkos tome što Dnevnik nije najbriljantnija emisija, on se izvanredno masovno gleda. U velikom nizu dugogodišnjeg istraživanja informativnih emisija, posebno Dnevnika kao jedne od najvažnijih centralnih informativnih emisija sa posebnim društvenim zadatkom i sa izuzetno važnim socijalnim dometom, Centar je obratio največu pažnju na dve tačke: jedna se odnosi na prenos sadržaja ove emisije (i informativnih emisija uopšte, a posebno drugog izdanja TV Dnevnika), a druga na reakciju gledalaca na informativne emisije. Savetovanje o TV Dnevniku treba da bude jedno od angažovanja Centra na razvojnim projektima. Dosadašnja iskustva pokazuju da bi trebalo da prevaziđemo praksu utvrđivanja broja gledalaca i nekih drugih elemenata odaziva gledališta na ovaj program i utvrđivanja manje ili više globalnih elemenata strukture, sadržaja i prezentacije, i da uđemo u neka složenija pitanja dejstava i efikasnosti te emisije sa stanovišta razumljivosti, prihvatljivosti pojedinih sadržaja i formi prezentacije, zatim izvlačenja efekata ove emisije na giedalište koje smo tek u dva-tri maha ispitivali. Pokazalo se, naime, da društveni zadatak i zahtev od ovakve informativne emisije nije u potpunom skladu, odnosno bolje reći njena realizacija i pretpostavljeni efekti nisu potpuno u skladu sa društvenim zahtevom. To se vidi iz niza elemenata koji su došli do izražaja. Da pomenem samo nekoliko: Jedan od njih je zahtev da se daju informacije, precizno usmerene, delotvorne informacije, koje mogu veoma mnogo doprineti orijentisanju radnih Ijudi u konkretnim situacijama. Međutim, i kad su u pitanju sadržaji i forma prezentacije verbalne prirode i kad su u pitanju vizuelni elementi, faktografska usmerenost izgleda nije dobra garancija da se ovaj važan društveni zadatak u potpunosti izvršava. To je jednam

96