RTV Teorija i praksa
Odnos prema učesnicima i temama u Dnevniku je vrlo važan ne samo sa gledišta odbira, nego i kulture ophođenja. Dnevnik je emisija koja se prati sa većom koncentracijom. U njoj se ne opraštaju rogobatnosti. Ujutru, mogućno je u živom tempu da bude i malih rogobatnosti, ali važna je animacija. U Novostima dana toga već treba manje da ima. U Dnevniku toga ne sme da bude uopšte. Dnevnik je emisija koja traži celovito pračenje, koncentrisanu pažnju, odličnog, suverenog voditelja koji je i komentator, kome se ništa ne događa nepredviđeno, Dnevnik je perfektna emisija po izvođenju, po organizaciji, po gostovanju, po minutaži, po suverenom vladanju. On ima svoje razdele, svoje rubrike, svoje završetke, svoje kultume najave, odjave, ispračanje gostiju. Na primer: - ~To su bile reči naše poznate književnice Desanke Maksimovič, kojoj se još jedanput zahvaljujemo što je slušaocima iznela to i to”. Dešavalo se, međutim, da voditelj uleče sa novom rubrikom u reč gostu koji govori sa trake. Tu postoji onaj normalan zvučni predah, džingl, koji nam štedi stalno zahvaljivanje učesnicima, i gost je ispračen, na neki način, radijski ispraćen. Manipulisanje džinglom je vrlo važna stvar, on odvaja rubrike, odvaja i Ijude, štedi reči, kultumo prekida misao i podstiče pažnju, predstavlja psihološko-percepcionu pauzu. U središtu pažnje - stalni debatni prilozi posle prvog dela Dnevnika - moraju stvamo da odgovaraju naslovu. Prvi uslov je da budu atraktivni, da ono što tog dana dmštvo ili dmštvena akcija stavljaju u središte pažnje, bude u emisiji prisutno. Za vesti - imamo razne modele u pogledu kriterija kome govorimo, a možemo da ih slažemo i po mestu događaja: vesti iz zemlje, vesti iz inostranstva, vesti iz nesvrstanih zemalja. Trebalo bi uvesti posebnu mbriku za vesti iz nesvrstanih zemalja, npr. Život nesvrstanih ili Iz pokreta nesvrstanosti, vesti pula novinskih agencija nesvrstanih zemalja i sl. U svemu ovome postoje tri neophodne identifikacije za sve urednike, za sve koncepcije, za sve emisije, za sve voditelje: prva - identifikacija sa dmštvom i njegovim ciljevima; druga - identifikacija sa timom, redakcijskom politikom, u trajnom i taktičkom smislu; i treća - identifikacija sa slušaocem kome se obraća.
41