RTV Teorija i praksa

KOMUNIKOL O GIJA

U broju 16 časopisa „RTV-teorija i praksa” objavili smo prvi deo poglavlja „Vrste poruka” iz dela dr Tome Đorđevića „Teorija informacija - Teorija masovnih komunikacija”. Međuvremeno je, u izdanju „Partizanske knjige” Ljubljana, OOUR Izdavačko-publicistička delatnost - Beograd, ova knjiga izašla iz štampe. Za ovo delo profesor Toma Đorđevič je 1979. godine dobio Godišnju radove koji označavaju doprinos teoriji masovnih komunikacija. U ovom broju našeg časopisa donosimo fragment „Estetičke poruke”.

Dr Toma Đorđević

TEORIJA INFORMACIJA TEORIJA MASOVNIH KOMUNIKACIJA

VRSTE PORUKA b) Estetičke poruke

Za razliku od semantičkih, estetičke poruke predstavljaju svet za sebe, i to u meri u kojoj čitava jedna sfera Ijudskih iskustava ostaje instrumentima logičko-intelektualnog saznanja neiskaziva na adekvatan način. To znači da komunikativna praksa pojedinaca i grupa nije u celini podređena zakonima verbalno-jezičkog saopštavanja ili razmene poruka. Svet informacija kojima se usmerava tok Ijudske prakse kao diskurzivnom svešču oplođena predmetno-čulna delatnost nije samo na toj verbalno-jezičkoj osnovi posredovano saznanje. Osim komunikacije posredovane instrumentima logičko-apstraktnog poimanja stvarnosti, postoji i drugi, ne manje tesno skopčan sa realnošću Ijudskih zbivanja sloj komunikativne prakse, oličen u formama saopštavanja umetničkih istina. To je tako jer se Ijudska stvarnost, budući Ijudska, sama po sebi razlaže na svet životnih manifestacija od kojih je jedne, po prirodi stvari, moguće verbalno-jezički saopštiti a druge opet samo vanjezičkim formama objektivizirati.

149