RTV Teorija i praksa

Miroljub Jevtović,

TELEVIZIJA U SLUŽBI OBRAZOVANJA

-faktor borbe za nacionalni, politički, ekonomski i kultuni razvoj naroda

Skupovi predstavnika nesvrstanih zemalja (NZ) su u više navrata razmatrali probleme komunikacija. Tada se govorilo o kompletnoj televiziji. Sada posebno govorimo o televiziji u obrazovanju. U vreme svetskih konferencija posvečenih edukativnoj TV, tek na Trećoj, u Parizu 1967. godine, govorilo se o iskustvu početaka ETV i u našim zemljama. Kada se pregledaju noviji dokumenti raznih međunarodnih skupova posvećenih televiziji impresivno deluju podaci o edukativnoj funkciji televizije u nizu naših NZ. (Da ih ne nabrajamo ovde iako su značajna pregnuća da televizija deluje u sferi obrazovanja.) Ti rezultati su oslonac nalih želja da u ovom razgovoru izložimo svoja iskustva rasta ETV, da razmotrimo smetnje koje onemogućavaju da se TV bolje i šire, dakle efikasnije upotrebljava u procesima obrazovanja. Da bismo na najbolji mogući način procenili kako da sarađujemo, valjaio bi da prvo pogledamo pitanje: imaju li NZ i neke svoje specifične probleme obrazovanja? Naše su zemlje deo sveta, a čitav svet se nalazi u krizi obrazovanja. Utvrđeno je da se bez upoređivanja obrazovanja i ekonomike jednog društva teško može jasno sagledati kompleksna edukativna funkcija televizije. Svuda je evidentno da se ulažu ogromni napori za jačanje proizvodnih snaga. To od obrazovanja traži da sprema učenike sa više znanja i boljih sposobnosti. Međutim, najveći procenti nepismenih su u našim zemljama. Pored toga, narastajuća znanja konvencionalna škola nije u mogućnosti da adekvatno savladava. Još teže je tamo gde je malo i takvih škola. Za nove zadatke dmštvo mora širiti obrazovnu tehnologiju u kojoj televizija ima prvorazrednu ulogu. (Ovlaš dotičem problem krize obrazovanja samo da

28