RTV Teorija i praksa

večim brojem kasetnih mašina, gde bi svaki odabrani kadar bio snimljen na posebnoj kaseti, a reditelj dobijao na kraju svakog snimajućeg dela posebnu kasetu sa kompletnim materijalom snimljenim tog dana, itd., itd. O ovom načinu rada i pomenutim sistemima elektronske montaže, moglo bi se još dosta govoriti, ali već i ovo ukazuje da u domenu umetničkih programa korišćenje elektrohske tehnike ima nesumnjive prednosti, pogotovo kada se ima u vidu da se tom tehnikom može raditi „па filmski način”, te da је neminovna radikalnija orijentacija ka elektronskoj tehnici. Projekti koje smo navikli da nazivamo „filmskim” mogu veoma lako postati projekti „sa jednom elektronskom kamerom”. Elektronsko prikupljanje vesti - ENG Skraćenica ENG, mada još uvek prečesto pogrešno izgovorena, nije više nepoznanica u našoj sredini. Mogučnosti ENG tehnologije su nam več dosta poznate i iza sebe imamo izvestan broj izuzetno pozitivnih operativnih iskustava. Cini mi se, jedino, da je stidljivo uvođenje ovih novih metoda, opravdano, istina, najvećim delom čisto ekonomskim razlozima, onemogučilo da se na pravi način istraže nove mogučnosti obogačivanja televizijskog novinarsh'a. Sa relativno malim brojem ekipa u svakom od naših centara pojedinačno, bitno manjim od broja filmskih ekipa koje pokrivaju istu vrstu programa, nije moguče izazvati one promene u izgledu i izrazu dnevnih informativnih emisija, promene koje svaka nova tehnologija neminovno donosi. Detaljniji razlozi našeg neminovnog preorijentisanja na ENG u domenu dnevnog izveštavanja su odveč dobro obrađeni u jednom od referata, da bih ja tome mogao bilo šta dodati. osim da će nam za radikalniji prelaz na ENG biti potrebno veoma mnogo novaca i dosta hrabrosti da raskinemo sa uhodanim navikama i stereotipima. Likovno oblikovanje programa Nedostatak stvaralačke radoznalosti. ukorenjeni stereotipi, i zanatlijska logika su možda najevidentniji u našem pristupu likovnom oblikovanju programa. Nekoliko stidljivih i uglavnom poluuspelih pokušaja da se naprave neke moderni]e i atraktivnije špice, predstavljalo je više zadržavanje na postoječem stanjh nego bilo kakav izazov da se кгепе napred. Mogučnosti karakter-generatora, koje več posedujemo, koristimo sa možda jedva 30%. Da li i u jednom od naših razvojnih planova figuriše i jedan računarski grafički sistem 9

18