RTV Teorija i praksa

pitanja od operativnih mogućnosti do standardizacije formata. Stoga je naša dilema i u narednom periodu svedena na več postoječe formate; jedan kvadrupleksni i dva helikoidalna. Iskreno rečeno verujem da je naš izbor još uži; mi moramo birati između B i C helikoidalnih formata. Hteli mi to ili ne, u narednom periodu čemo morati da živimo sa helikoidalnim formatima, ma koliko, možda, neki od nas bili čvrsto übeđeni da je to samo prelazni model između dobrog starog kvadrupleksa koji nas je ipak verno služio preko dvadeset godina i budućeg digitalnog čuda. Neču se usuditi da pokrenem čuveno pitanje „В ili C format” i da nabrajam dobro poznate argumente obeju strana. Neka to ostane poslastica za dalje razgovore. U domenu magnetnog snimanja postoji jedna „stara stvar” koju bih ipak morao ovde istači: elektronska montaža sa vremenskim kodom. Poslednjih nekoliko godina ova tehnologija se veoma brzo razvila i bez nje se danas ne bi smela zamisliti nijedna iole ambicioznija ili kompleksnija produkcija. Ako želimo da unapredimo našu proizvodnju. a pogotovo ako smo zainteresovani za mogučnosti koje bi nam mogla pružiti „elektronska kinematografija” o kojoj je već bilo reči, neminovno moramo načiniti od elektronske montaže sa vremenskim kodom našu svakodnevnu praksu. Mikseta i specijalni efekti Prodor digitalnih tehnika u domen video-mešala i generatora specijalnih efekata doneo je bitne promene izražajnih mogučnosti ovih uređaja. Novi generatori specijalnih efekata mogu da komprimuju sliku, da je umnožavaju, zaustavljaju. okreču po vertikalnoj i horizontalnoj osi, da vnše na njoj niz takvih operacija da se u produkciji, a posebno u post produkciji mogu praviti čitavi vatrometi specijalnih efekata a da pri tom ni u jednom trenutku ne budemo suočeni sa unekoliko „mehaničkim ukusom” koji je neminovno izbijao iz nekadašnjih „maski”. Elektronsko-magnetski magacini slika Ovaj trapavi i jezički sumnjivi naziv trebalo bi da predstavlja uređaje poznatije kao Electronic Still Store. Sada, kada smo se, zahvaljujuči engleskom jeziku lako sporazumeli, da vidimo da li bi i zašto trebalo napuštati dobri stari slajd projektor ili analizator u korist uređaja sa ovim divljim nazivom. Ovde moramo imati u vidu dva bitna elementa: neophodnost da u televizijskom programu vizuelna ilustracija prati izgovoreni

20