RTV Teorija i praksa

već snimljenim programima, što je sve objašnjavalo relativno skroman odziv tržišta široke potrošnje. Međutim, već sledeća generacija kasetnih magnetoskopa se direktnije obrača tržištu široke potrošnje i broj prodatnih mašina počinje veoma brzo da raste. Bez obzira na probiem postojanja većeg broja nekompatibilnih formata (Batemax, VHS, Video 1000, LVR) koji se međusobno bore za primat na tržištu, pojavljuju se u prodaji i kasete sa snimljenim programima, pri čemu kapacitet od 3 i više sati programa na jednoj kaseti omogućava distribuciju kompletnih igranih filmova. Kasetni magnetoskopi, bez obzira na tip, format snimanja i kapacitet kasete, omogučuju TV kućama sledeče funkcije: © proširenje edukativne funkcije televizije putem snimanja u školama programa koje emituje neka TV stanica, ili preko distribucije kaseta umnoženih u samom TV centru: • proširenje informativne funkcije televizije ргеко distribucije snimljenih kaseta klubovima naših radnika u inostranstvu: • olakšavanje pomoćnih i pripremnih poslova, kao što su pregledi programa, pregled i izbor materijala za montažu, ponuda programa za prodaju, itd. Međutim, ako pogledamo na sveukupne potencijalne mogučnosti kasetnih magnetoskopa, a posebno sa tačke gledišta gledaoca, vlasnika kasetne mašine, vidimo da se javljaju još dva veoma važna momenta: • mogučnost da se vrši sopstveni izbor vremena gledanja nekog programa (automatski snimljenog u vreme kada je bio emitovan iz TV centara), i time pravljenje sopstvene programske sheme i • mogućnost stvaranja sopstvene „magnetoteke” ili „kasetoteke”, koja bi postala ekvivalent ličnoj biblioteci (mada su lako zamislive i javne kasetoteke gde bi se programi pozajmljivali). Znači, suočeni smo sa veoma bitnim proširenjem mogućnosti izbora od strane gledaoca, sa drugačijim, slobodnijim, racionalnijim i kritičnijim njegovim pristupom redovno emitovanom programu. Svaka emisija če barem teorijski, imati da izdrži konkurenciju svih ostalih emisija, a sve zajedno konkurenciju „kasetotečnog” fonda. Pored toga, moramo biti svesni da se suočavamo i sa nečim što već počinje da nalikuje na novi komunikacioni medij. Naime, treba imati u vidu da će se neminovno sa presnimavanja

24