RTV Teorija i praksa

IZBOR IZ PRILOGA ZA SAVETOVANJE TELEVIZIJA SUTRA

Prof. Muhamed Nuhić

Razvoj medija i razvoj njegove društvenosti „Živimo u najsudbonosnijem i najveličanstvenijem vremenu u dosadašnjoj istoriji čovječanstva. Savremena djela Ijudskog uma i ruku prevazilaze i najsmjelije vizije sanjara”... „...Usmjeravanje dostignuća nuklearne fizike, elektronike i automatizacije ka usavršavanju proizvodnje otvara svakom pojedincu perspektivu da do maksimuma razvije svoje stvaralačke sposobnosti. U takvim uslovima postaje još besmislenije degradiranje čovjeka na položaj najamnog radnika i mehaničkog poslužioca mašina” 1 ... Najamni radnik, mehanički poslužilac sve „pametnijih” mašina, kupac i potrošač roba i usluga, kupac informacija, slušač radio-emisija, gledač televizije, demonstrant... Civilizacija 20. vijeka, uz sva dobra, proizvela je i toliko himera koliko nije sav prethodni razvoj. U tom gotovo totalno himeričnom ambijentu, čovjek se vidi kao u izokrenutom ogledalu, kao u „camera obscura”. Osječa se srečnim, čini mu se da je sve što je oko njega i u čemu je - radi njega smišljeno i stvoreno; živi u uvjerenju da je slobodan, jer slobodno kupuje novine koje hoče, bira televizijske kanale i radio-frekvencije, opredjeljuje se za jednog od kandidata na izborima, štrajkuje i demonstrira radi petprocentnog povećanja cijene svog rada... Tu univerzalnu, preciznije genijalnu himeru hrani i stvara i „gledanje na daljinu” - medij koji čovjeku omogučuje da vidi u daljinu. Televizija je rođena u krilu kapitalističkog društva i u svom društvenom značenju nije mogla a da se, što bi rekao Mering ne okruži kapitalizmom. Vukuči genezu još od stanovišta građanskog staleža u 6. rajnskom Landtagu po kojem bi sloboda štampe trebalo da bude isto što i sloboda zanata, tj. da bi štampa mogla biti isto što i zanat - sredstvo zarade, televizija je od samog početka specifična industrija građanskog potrošačkog

1 Program SKJ - Sedmi kongres SKJ, „Kultura”, Beograd, 1958, str. 422.

47