RTV Teorija i praksa

situacija bitno različita. Рге bi se moglo pretpostaviti da bi osnovne karakteristike ovog programa - pored regionalnih emisija - trebalo tražiti u sasvim novo koncipiranoj obrazovnoj funkciji televizije. 3o Drugi značajni kompleks promena u okvirima dosadašnjeg sistema odnosi se na produkcione metode. Posle šireg prodora ENG u informativnim programima, u narednom periodu trebalo bi očekivati veće koriščenje elektronike u produkciji igranih programa. Otvaranje novih studija, šire mogučnosti primene EFP (Electronic Fieid Production) tehnologije, savremenih metoda elektronske montaže, kaoj drugih novih pomočnih uređaja pruža osnove za racionalniju produkciju naših najskupljih projekata, Nova tehnologija, zajedno sa spremnijom organizacijom za obezbeđenje koprodukcija i konstrukcija fmansiranja, trebalo bi da üblaži dejstvo jedne od značajnih slabosti našeg programa - deficitarnost domačih igranih programa. 3l U suštinske promene „klasičnog” televizijskog sistema ušli smo neopazice u toku realizacije ovog srednjoročnog plana. Uvođenje video-sistema (snimanje i distribucija video-kaseta) za naše radnike u inostranstvu kao jedne od bitnih novih funkcija televizije predstavlja spoj javne difuzije s novim „kvazi-radio-difuznim” oblicima. Izvesno, ova funkcija če u narednom periodu i dalje jačati i valjalo bi ispitati njene šire mogučnosti, posebno vezane za školovanje druge generacije u inostranstvu. 32 Primena video-sistema mogla bi da nađe širu primenu i u školskim programima koje sada emitujemo. 33 U promene sistema uvodi nas i teletekst, novina čiju primenu verovatno možemo očekivati u narednom srednjoročnom planu sa svojim značajnim programskim mogućnostima nove

30 Na tom području ima izuzetno zanimljivih iskustava u inostranstvu. Posebno bi se mogao istači primer tzv. Otvorenog univerziteta u Velikoj Britaniji neka dostignuća PBS (Public Broadcasting System) u SAD i niz drugih, 31 Skupština SR Srbije je 5.12.1978. razmatrajuči Program rada i razvoja RTB za period 1976-1980. zaključila, pored ostalog: „Zaostajanje u realizaciji pojedinih televizijskih programa naročito obrazovnog, igranog, pre svega domačih programskih ostvarenja i programa za decu, u narednom periodu treba otkloniti večim angažovanjem redakcija i programskih saveta kao i odgovarajučim usmeravanjem sredstava.” 52 Proizvodnja video-kaseta s programima maternjeg jezika, istorije, geografije 5 dr. 33 Pored proizvodnje i distribucije kaseta moguče је, i možda praktičnije, da škole snimaju određene programe 5 zatim reprodukuju u pogodno vreme, kao što je to več široka praksa u Sloveniji.

73