RTV Teorija i praksa

lokalnih jezika. Zvanična politika vodi ka tome da se postepeno u elektronskom komuniciranju prednost dS lokalnim jezicima, i da engleski ostane jezik televizije samo u glavnom gradu i njegovoj zoni. Radi zbližavanja i boljeg upoznavanja dominantnih etničkih grupa planira se i nagio umnožavanje televizijskih kanala. Sada televizija emituje na dva kanala samo u Lagosu, dok stanovnici po federalnim jedinicama imaju tehničke mogučnosti da prate samo jedan kanal svog matičnog radio-televizijskog centra. Međutim, tokom ove godine, a naročito širom primenom komunikacionih satelita i kapaciteta INTELSAT, građanima Nigerije če biti omogučeno da na svojim prijemnicima biraju između šest programa iz svoje i susedne TV zone. Nema sumnje da planeri ovakvog puta očekuju da slobodnijom selekcijom programa dode do bolje međusobne informisanosti, prelivanja kulturnih i jezičkih uticaja i do prirodnog kretanja u pravcu formiranja homogenijeg nacionalnog sastava zemlje. U tom smislu, kao relativno bogata zemlja, Nigerija ne štedi sredstva pa NBC već sada koristi tri sateiitska sistema, a kao primopredajnici koriste se čak i specijalni baloni. Sve to obezbeđuje i vrlo dobru „pokrivenost” državne teritorije kvalitetnim elektronskim signalima, to jest, radio i televizijskim programom. NBC koja ima status javne korporacije u finansijskom pogledu takođe vrlo bitno zavisi od državnog budžeta. Glavnina njenih prihoda pristiže iz centralnog budžcta, dok je prihod od pretplate tek sekundarni izvor novca. Sa 8 miliona pretplatnika Nigerijska televizija bi mogla u znatno večem obimu, za razliku od drugih afričkih zemalja, da samofinansira svoj rad. Ali, vojne vlade su vodile politiku da pretplata bude više simboličnog nego ekonomskog karaktera. U stvari, držanjem pretplate na najnižem mogučnom nivou vlast je inđirektno davala snažan podsticaj ekspanziji elektronskih komunikacionih kanala.' 1 U Nigeriji je dozvoljena i ekonomska

propaganda, ali se ni ona od strane vlasti, niti same televizije, ne forsira. Prvo, ona principijelno odudara od koncepta televizije kao javne službe, dakle nekomercijalizovanog elektronskog medija. Drugo, ni po obimu ni po karakteru (naročito ako je iz inostranstva) EPP funkcija nije neophodna kao bitan izvor sredstava za rad televizije. Kaže se da je najpreča funkcija televizije obrazovna, pa se i sama ekonomska propaganda u Nigeriji, kao uostalom i u drugim zemljama u razvoju, više posmatra kao način za mudro rasprostiranje inovacija i sredstvo modernizacije. Opisani položaj televizije kao javne službe takođe zahteva da ovaj medij, kao i svaka vrsta državne službe, bude izolovan od uticaja političkih partija. Po ovom pitanju bilo je manje problema u prošlosti kada su u političkom životu zemlje dominirale vojne vlade. Međutim, sa predajom vlasti civilima oživele su i političke partije pa se ovo pitanje sve više aktualizuje. Još uvek važi princip da generaini i upravni direktori, i generalni menadžeri u strukturi NTA, a po mogučstvu i svi drugi upravljači u kompaniji, budu partijski neopredeljene ličnosti. Sama televizija treba da se podjednako odnosi prema svakoj legalizovanoj političkoj partiji. Tako je NTA pre predsedničkih izbora 1979. godine dodelila podjednako vreme predstavnicima pet lcgalnih, velikih političkih partija. Određivanje termina i pravila javnog nastupanja na televiziji u vreme predizborne kampanje obavlja NTA. Od drugih politički relevantnih grupa sličnu privilegiju uživaju dve največe

4 Prema podacima iz 1975godine godišnja pretplata za radio biia je 1,20 a za teieviziju 6 doiara! Elihu Btatz and George Wedell, op. citat, Tabela A. 2.

6 Taij Ajorinde, op. citat, str. 21.

74