RTV Teorija i praksa

može da se meri po kvantitativnim pokazateljima njegovog rada, ver prc svega po uticaju koji vrši na program. To, naravno, ne zavisi samo od Centra, mada pre svega od njega, već od naše ukupne svesti i spremnosti da rezultate stručnih i naučnih rezultata koristimo u ispunjavanju naših osnovnih društvenih obaveza. Prof. dr FIRDUS DŽINIĆ: Moj je zadatak da vas ukratko obavestim o osnovnim karakteristikama i tendencijama kretanja programa i auditorija u protekloj godini, u svetlosti naših istraživačkih nalaza, kao i o indikacijama koje se mogu izneti za 1981. godinu. Prva četiri meseca u i 980. godini bila su specifična. Mi smo tu situaciju pokrili posebnim istraživanjem. U to vreme intenzitet i način vezivanja auditorija za naše medije bio je izuzetno visok. Početkom maja zabeležene su gledanost i slušanost od 100°'o. Pojedine emisije bile su ocenjene peticama, što ni ranije ni kasnije nije bio slučaj. U letnjim mesecima nastupio je izvestan pad u gledanosti i slušanosti, a zatim su se i gledanost i slušanost stabilizovale na nivou višem od prosečnog, verovatno kao posledica složenosti unutrašnje i međunarodne situacije i kao, možda, neposredan refleks neuobičajene vezanosti za ove medije u prva četiri meseca godine. U toku 1980. godine utvrđena je izvesna promena karaktera programa - i radijskog i televizijskog. Kod radijskog bile su veoma uočljive tendencije demokratizacije, vezivanja za tzv. bazu. Sadržaji i poruke te vrste bile su učestanije i sadržajnije. To je primetna karakteristika radijskog programa u celini, pri čemu su, zbog podeljenosti uloga, funkcije pojedinih radijskih programa imale specifična dejstva. Došla je do izražaja integrativna uloga Drugog programa Radija u okviru rađio-difuznog sistema Srbije. Naročito je bio interesantan prodor emisije Delometar koju smo takođe posebno istraživali. Potvrdilo se da je takvo opredeljenje u principu i u celini ispravno. Pri tome se pokazalo da i neki objektivni elementi koji redovno utiču па slušanost i odnos prema nekom programu, moraju biti rigoroznije uvažavani. I najbolja namera, ako ne uvažava te elemente, ne postiže očekivani uspeh Problem je, recimo, sa Delometrom vreme emitovanja i nedostatak saradnje sa odgovarajučim društvenim institucijama. Radio i televizija su specifični mediji i ne treba da zamenjuju dejstvo ostalih društvenih institucija. Zato bi akcija koja se

132