RTV Teorija i praksa

naselju, kao što su voda, gas i električna energija. Ali ako je teatar još daleko od toga, televizija je ušla skoro u svaki dom. Prekidač radio-prijemnika i televizora nije teže okrenuti od slavine na česmi... Šta mislite o specifičnosti radija i televizije? Da li ste radili za njih? Žan Vilar: Pre nego što sam postao direktor TNP mnogo sam radio na radiju kao i večina mojih kolega. Rodio sam se istovremeno s radiom, isto tako sam se rodio zajedno s filmom. Ali sam se rodio рге televizije - stariji sam od nje. Činjenica da je radio dobio konkurenta - televiziju, morala bi da utiče da radio postane bolji, da radi na višem nivou. I on je zaista postao savršenije sredstvo za izražavanje misli nego što je to bio ranije. Televizija - mlađa sestra, koja je došla na svet i progovorila ne samo rečima, već i slikom, naterala je radio da postane, ako se možemo tako izraziti, koketniji. A na samom radiju (ja govorim o francuskom radiju) bilo je više šarma. Za petnaest godina otkako radim u TNP samo jedanput sam nastupio na televizdji. To je bila naša predstava Henrik FV L. Pirandela koju smo prikazali na televiziji. I ona je bila neobična To se može objasniti prozaičnim razlozima. Ja ne volim da osam sali dnevno nosim masku i krećem se u tuđem kostimu. Nemam tolike umetničke navike da bih tokom celog dana nosio atribute svog rada. Strašno mi je neprijatno, na primer, da dugo nosim bradu kada ona pripada licu koje je uz to obučeno u kostim XVI veka. Možda če izgledati paradoksalno, ah mishm da televizija mora imati drukčije polje rada od teatra. Po mom mišljenju televizija je umetnost dana iU aktuelna umetnost Čini mi se da ona može da upoznaje gledaoca sa dramskim iU tragjčnim događajima, aU ti događaji moraju da budu odigrani juče iU jutros u ovoj iU onoj zemlji. Uvek sam želeo da televizija šalje svoje dopisnike u razne zemlje sveta. Naravno da ORTF J ima svoje reportere. AU ja govorim o reporterima za to specijalizovanim, gotovo kao filmski radnici. Oni bi moraU da stalno budu u inostranstvu i da tamo snimaju najznačajnije i najkarakterističnije događaje. Čini mi se da sam više puta govorio administrativnim radnicima francuske televizije: zašto ne pošaljete mlade filmske radnike, koji su često bez posla, na dva meseca u Kubu iU u Egipat da vam donesu filmske reportaže o tim zemljama? Smatram da upravo dokumentarni filmovi treba da čine

2 ORTF Office de laßadioetdela tćićvision (Prancuskaßadio-felevizija) osnovana 27.V1 1964; prethodno RTF - osnovana 4.11 1959, (Prim. R.L).

139