RTV Teorija i praksa

deset - „United toiletries”. Zato se za svaku emisiju tačno određuje vreme. U studijima sa meračima sekundi stoje nervozni, bledi kao kreč saradnici, koji imaju specijalno zaduženje - da prate da Otelo Šekspira ili Eroika Betovena ne premaše ni desetinu sekunde da ne bi zauzeli vreme određeno za reklamu dezodoransa firme „Armpit”. Ovde glavni faktor nije kvalitet emisije, več vreme: čak i drugorazredni violinista iz poslednjih redova orkestra mora da svira svoj mali odlomak i da pri tom krajičkom oka prati kazaljku sata, Ipak, nesumnjivo je da bi svi ovi nedostaci mogli postepeno da nestanu kada bi auditorij navikao da je umetnički sadržaj emisije važniji od reklame i kada bi televiziju posmatrao kao propagatora ideja, a ne robe. Tehnički problemi se postepeno rešavaju. Usavršavaju se telekamere i aparati za snimanje zvuka, skupljaju se stručnjaci koji su sposobni ne samo da rukuju opremom nego se odlikuju i određeram umetničkim sposobnostima. Sečam se, u svoje vreme, kada je film počeo da napreduje, u njega je ušao zvuk Tek što je film ovladao zvukom i sadržaj filmske trake stao na određeni tehnički nivo, pojavila se boja. Sada, kada rešavamo umetničke probleme koji su u vezi sa snimanjem u boji, koje zahteva mnogo vremena i nerava, več se nalazimo na pragu novog tehničkog savršenstva - stereoskopskog prikazivanja. I tako je to bez кгаја. Da li če takvu sudbinu imati i televizija? Bez sumnje hoće. Televizija je danas dobila boju koja zahteva da se poboljšaju metodi osvetljavanja. Zatim če se povečati ekran. Onda če, možda, on postati trodimenzionalan. I uvek če u našem veku tehnike umetničke ideje da se oslanjaju na progres sredstava za prikazivanje. Sada televizijska drama ima uspeha uglavnom u onim slučajevima kada je realistična, kada prikazuje ~srž života” istinito i s humorom, primetio je i opisao Pedi Čajevski, reditelj i glumac, pristalica psihološkog realizma i drami. Televizijska drama se ne trudi da bude veća i lepša od svakodnevnog života prosečnog čoveka. Ona je skromna i racionalna i zato smatra da u dato vreme ideju autora najefektnije realizuje krupni plan, a mikrofoni pojačavaju šapat pridajuči mu novi značaj, dok je istovremeno glasno recitovanje na televizijskom ekranu zamorno i čak smešno. Uporedo s tim ne sme se zaboraviti da nam je drarna stigla kroz vekove ne zato da bi prikazivala savremeni život, več suprotno, da bi nam ispričala o nečem svetlom, velikom i herojskom, što

146