RTV Teorija i praksa

Aii, postoji i činjenica da je danas najviše nezaposlenih crnaca (40% nezaposlenosti kod crnačke omladine, dok je nezaposlenost kod odraslih belaca samo 6%, kod žena ]e, recimo, 10-12%). Tako da, ako je neki obojeni čovek savetnik u Reganovoj vladi ili voditelj u TV programu, to još uvek ne znači da ne postoji rasna diskriminacija. A.Š.: Zapazila sant da se ovih dana na TV programu CBS u Njujorku pojavljuje stalno jedna ličnost: Dan Radar, voditelj, a istovremeno i komentator.političkih dogadaja: u NBC je Džon Čanseler? G.M.: Da, dok ABC ima posebnu koncepciju sa tri stalna voditelja: Ben Grejnolds iz Vašingtona, Maks Robinson iz Čikaga i Piter Dženis iz Londona. Ovde ima reportera koji prate Stejt Department, ima reportera koji prate Belu kuću, kongres.. Reporter Bele kuće putuje stalno uz predsednika. A.Š.: Interesuje me američki televizijski fenomen. Znam da je Konkrajt nekada bio TV zvezda, koliko je Dan Radar koji ga je nasledio takođe zvezda? I, uopšte, Ijudi koji se pojavljuju kao komentatori, do koje mere su oni popularni i pridaje li njihova redakcija tome značaj? G.M.: Apsolutno su zvezde i oni moraju da budu zvezde. Vesti ne donose pare. Tri glavne mreže se ovde bore za gledanost, a gledanost donosi novac. Ove tri mreže sačinjavaju 75% američkog TV programa. To je osnovni motiv televizije novac, koji ovde ne zovu televizija, več TV industrija. Industrija, kao i svaka druga industrija bavi se pitanjem profita i to je jedino merilo uspeha: giedanost i promet Koliko gledalaca prati jedan program, odnosno koliko Ijudi če da plati reklame, da bi gledali taj program. Razlika između evropske i američke televizije je u tome što je američka izvedena iz holivudske logjke, a evropska iz radija. U Evropi je radio bio pre svega sredstvo informisanja, koje je bilo pod izvesnom društvenom kontrolom, dok je film, pa i TV ovde od početka bio biznis. Ove tri TV mreže su konkurentne. Vesti na programu su od sedam do pola osam uveče. Do deset, pola jedanaest je vreme kada su reklame najskuplje. Za jedan minut plaća se i do 300 000 dolara, reklama i svaki procenat gledanosti koji jedna mreža dobije u odnosu na drugu, godišnje znači pedeset miliona prihoda više, jer agencije koje reklamiraju idu pre svega na gledanost Najjednostavnija logika je: koliko je Ijudi videlo ono što se reklamira. U tom smislu voditelj koji je na vestima koje same po sebi gube pare, čini onaj psihološki momenatda bar 20%, 30% gledalaca ostane na tom kanalu i gleda ono što se vrti i posle vesti.

195