RTV Teorija i praksa

Gluvi tresak vrata (kapije?) koji prati likove pri ulasku i izlasku ne vrši ilustrativnu funkciju kao akustički znak radnje, več simbolizuje prekoračenje graničnog praga. Škripanje stepenica pod nogama onih što siiaze („imam utisak” - kaže žena - „kao da silazim u pakao”) primaoca upućuje na arhetipsko „silaženje” u podzemlje. U mitsld Ad, preko reke Lete ili pak, Danteovsko čistiiište. Koraci koji prate vlasnika „Tanatosa” - takođe nemaju ničeg zajedničkog sa takozvanom situacijskom ilustracijom. Između ostalog, oni upravo , poništavaju realnost vremena i prostora u tom delu. U radio-reportaži Jaceka Stvore narator najavljuje da celinu „čine nekoliko sitnih i siučajnih, običnih događaja, fragmenti časova između sredine noči i početka dana”. U stvarnosti, izbor i organizacija događaja odlučuju da ovde imamo trijadički konstruisanu filosofsku reflelcsiju. Trojakim kategorijama spoznaje sveta - preko umetnosti, stvarnosti i filosofije - odgovara proba simfonijskog orkestra, klanička rampa i viđenje „proroka”. Značenjska organizacija ne-verbalnih elemenata koja nas ovde interesuje naređuje nam da se zaustavimo kod ove rampe, antitetičke prema etičkim i moralnim zakonima, pitanju krivice i kazne pozvane preko Dies irae, dies illa Mocarta. Na klaničku rampu, savršenu mašinu za , spretno übijanje, danonoćno dolaze transporti stoke. Čeka ih muneracija, kupatilo, prolazak kroz bočne komore do glavnog bloka gde ih čekaju „brzometni aparati marke Radical”. ~T o mora da bude vešto izvedeno i uprkos otporu, brzo” kaže narator. Podseča nas to na Ošvjenćimske priče Tadeuša Borovskog (Tadeusz Borowski), Medaljone Nalkovske (Nalkowska) ili na ranog Ruževiča

113