RTV Teorija i praksa

c samo poštovanje, televizija je u tom domenu postigla blistave rezultate. Istraživanja podsvesnog, koje ona omogućava, idu dalje nego istraživanja organa koja smo ranije pominjali. Dobro je to shvatio reditelj koji, staino udaljen od ekrana, veze jednolični komentar koji se, ako uspe da ga „zalepi” uz sliku, uliva i stapa u eho naših misli, Nije ni hipnoza više daleko i nekoliko kockastih decimetara shke, pridodatih šapatu, nameću se već tada još nepoznatim silama koje upravljaju našim unutrašnjim životom. U ovom domenu film nije mogao prevazići nivo „neizvesnog” koji su stvorile hiljade konvencionalnih veština. KONKURENCIJA ILI DOPUNA Ne budimo, ipak, suviše strogi prema filmu. Pošto je odrastao, normalno je da je virtualno dosegao svoje granice. To je neosporno umetnost, ali umetnost koja treba da ostane popularna da bi odgovorila svojim ekonomskim zahtevima, jer je polje delatnosti njenih smelih zahvata nužno ograničeno. Televizija, čak znatno jevtinija, ograničena u trajanju, prijemčiva za veću raznolikost, može sebi dozvoliti smelija putovanja, otiči dalje u ludim istraživanjima zabludele dece koja idu za velikim pobedama. Da li su film i teievizija konkurenti? Jesu, ukoliko se lažnom koncepcijom svojih izražajnih sredstava svako za sebe ustvrdoglavi da zakorači na polje - i mogućnosti - druge umetnosti. Nasuprot tome, ako se poštuje granica, ako, umesto da se traži osmoza koja bi veoma brzo srušila i jednu i drugu, svako nastoji da se razvije ostajući sebi svojstven, brzo će se ispoljiti različite i podjednako privlačne forme za publiku koja je stalno u potrazi za novim razonodama. Neosporno je da će obrazovanje gledaoca, koga kod kuče usmerava televizija, pripremiti novu publiku za bioskopske sale, gde će ona ponovo otkriti draž kolektivnog spektakla, što je prava suština sedme umetnosti, Prevela s francuskog

Radmila Nedeljković

176