RTV Teorija i praksa

Ovde se ne može temeljnije ulaziti u istoriju umetničkih studija dramske režije, u načine kako se ona ostvaruje kao medijalna disciplina na dramskim akademijama (Beograd, Zagreb, Ljubljana), kao ni u detaljan uvid u istoriju i evoluciju dramskog vaspitanja reditelja u Jugoslaviji, u vrline i ograničenja različitih metoda propedeutike dramske režije, Predmet, zadaci i ostvarivanje vaspitanja mladih reditelja na jugoslovenskim dramskim školama za tri i po decenije razvoja pružio je übedljive dokaze o svrsishodnosti celovite naučno-umetničke studije, što bi trebalo uzeti u obzir prilikom metodičnog istraživanja. Ovde govorim o ranom iskustvu novosadske Otvorene katedre režije od prijemnih ispita do diplomskih radova u četvorogodišnjim studijama Akademija umetnosti, osnovana 1974. u Novom Sadu, predstavlja najmlađu umetničko-vaspitnu i umetničko-obrazovnu ustanovu visokog stupnja u Jugoslaviji Sačinjavaju je tri odseka: Odsek muzičke umetnosti (grupe: za kompoziciju i dirigovanje, za muzikologiju i etnomuzikologiju, za klavir, za gudačke instrumente, za duvačke instrumente, za solo pevanje i za opštu muzičku pedagogiju), Odsek likovnih umetnosti (grupa za likovnu peaagogi)u) i Ođsek dramskih umetnosti (grupa za glumu, sa podgrupama na srpskohrvatskom i madarskom nastavnom jeziku, grupa za režiju - pozorišnu, filmsku, radio i televizijsku) Studije na Akademiji umetnosti traju osam semestara Na Katedri za intermedijalnu režiju otvorenog umetničko-pedagoškog sistema, jedinstvenog u jugoslovenskom visoko umetničkom školstvu, studiraju i umetnički se formiraju mladi reditelji Teorija dramskog vaspitanja u Jugoslaviji, čini se, nije još dovoljno istražena, niti su njene umetničke i pedagoške metode dovoljno izučene To je i stoga što je tradicija visokog umetničkog školstva u Jugoslaviji veoma mlada Praktično, njen razvoj se izjednačuje s izgradnjom i obnovom nove Jugoslavije od 1945. godine Uvođenje u ideje i probleme dramskih umetnosti. savladivanje idejno-umetničke osnove tumačenja dramskog deta, rad reditelja na sopstvenom uzdizanju, rad reditelja s glumcem, upoznavanje sa stilovima režije,

196