RTV Teorija i praksa

marksističkog gledišta übedljivo pokazao Stefan Moravski Otuda umetničko proizvođenje nove stvarnosti nije individualno proizvoljno stvaranje koje izvire iz umetničkog JA, već stvaranje koje koincidira sa velikim ciljevima revolucije u našem vremenu, u bitnoj saglasnosti sa socijalističkim i planetarnim МГ. 2 Рге četvrt veka veliki hrvatski i jugoslovenski reditelj dr Branko Gavella pisao je u svojim Mislima o teoriji umjetničhe nastave otkrivajući paradoks dramske propedeutike: „Као što ne postoji neko estetsko granično načelo ,mčtiera‘, tako još manje postoji takvo načelo za jnčtier' umjetničke nastave” 3 Umetnost režije postaia je privlačna stotinama mladih koji bi, hrleći teatru, filmu, radiju ili televiziji, hteli da se okušaju kao dramski stvaraoci Samo izabrani podvrgavaju se dinamičnom umetničkom formiranju na studijama dramskih umetnosti. Poznati dramski pedagog dr Hugo Klajn u ogledu o Metodi predavanja pozorišne režije iznosi uverenje da je cilj svakog dramskog pedagoga podsticaj razvoja origjnaine stvaralačke ličnosti svojih studenata „Odbacivši nihilističko poricanje da se režija predaje i uči, isto kao i utopističko verovanje da dobar nastavnik od svakog inteligentnog Ijubitelja pozorišta može načiniti reditelja, trebalo je odgovoriti na pitanje; čemu škola može i treba da nauči one izabranike za koje je komisija na prijemnom ispitu utvrdila (ponekad samo tvrdila i pretpostavila) da imaju sposobnosti neophodne za budućeg reditelja. Bilo je jasno da njima nipošto ne treba davati recepte za pripremanje pozorišnih predstava Smatrao sam i smatram da je glavni zadatak nastave režije da se ti mladi Ijudi, najpre, dobro upoznaju s osnovama i osobenostima pozorišnog izrazavanja, a da im se zatim stvori mogućnost za vežbanje sve dok sasvim ne ovladaju jezikom scenskog zbivanja, dok ne

! Ibidem. str 72

>Dr Hranko Gavelia. G.uma i / kazauite, Novi Sad. 1976. str 9b

198