RTV Teorija i praksa

studentima gJume ili profesionalnim glumcima rade dramske predstave u zatvorenom i otvorenom prostoru po sopstvenom izboru U svim radovima studenata režije, bez obzira na izbor medija, centralni problem rediteljskih studija je savlađivanje idejno-umetničke osnove dramskog, filmskog, radijskog ili televizijskog dela Istinitost, preciznost, jasnoća, jezgrovitost, zanimljivost su samo neke od karakteristika koje se podrazumevaju u idejnoj analizi dela. U radu na idejnoj osnovi reditelj mora da savlađuje savremenost, aktivnost, konkretnosti istinitost osnovne ideje predstave ili filma Traženje sopstvene ideje tumačenja dela je vrhunski cilj ovako shvačene rediteljske koncepcije. Dramski pedagog Вого Drašković zalaže se u svojoj estetici režije za režiju svakog sekunda: „Bitno je glumcu sve pretvoriti u jasne zadatke, precizno delanje, on mora da zna u svakom trenutku šta radi i šta hoće i - zašto! Mislim da se svakom glumcu može sve reći uz uslov da je to, pre svega, i zanimljivo”. 6 Neprestano prožimanje teorije i prakse u studijama režije podrazumeva i uvođenje složenih društvenih procesa. posmatranje života i sveta. Dodir umetnosti i stvarnosti najčešće je predmet peripatetičkih dijaloga studenata među sobom i sa nastavnicima Pismeni radovi, seminari i eseji su česte forme studiranja režije Razgovori o viđenim predstavama, filmovima, televizijskim dramama ili slušanim radio-dramama su često predmet nastave na Akademiji Studenti režije su redovni posetioci Sterijinog pozorja u Novom Sadu Oni su aktivni slušaoci na simpozijumima ili okruglim stolovima kritike. S posebnom pažnjom prate BITEF, Festival malih i eksperimentalnih scena u Sarajevu, FEST, Festival kratkometražnog i dokumentarnog filma u Beogradu, Festival pantomime i monodrame u Beogradu. U ovoj dramskoj školi podstiču se studenti protiv skolastike, akademizma i umetnosti dogmatizma

* Boro Draškovic, Promena, Saraicvo, 1975, »lr l-*6

202