RTV Teorija i praksa

Vartkes Baronijan

NOVI FOLKLOR ILI MUZIČKA STRANPUTICA

Novokomponovana narodna pesma je činjenica koja podseča na neželjeno dete koje veoma brzo raste i napreduje na neki svoj način. Njena nametljiva pojava izaziva različita reagovanja koja se kreću od navijačkog oduševljenja do strahom protkanog gađenja i odbijanja. Ovakva reakcija umnogome proističe iz nesklada između velikog zamaha produkcije nove pesme i visokog stepena privrženosti njene brojne publike s jedne strane, i neujednačenog kvaliteta ove produkcije, uz nestabilne kriterije vrednovanja, s druge strane. Pri svem tom malo je bilo ozbiljnijih pokušaja analize ove više socijalne nego muzičke pojave. Nekoliko članaka, studija (takođe i na stranicama ovog časopisa) i nekoliko savetovanja čiji je inicijator bila i RTB učinili su da se ovo pitanje ipak pokrene. Otuda nije za čuđenje što do sada nismo dobili precizniju definiciju ovog muzičkog žanra čija je evolucija još u toku. Ovde razmišljanje češče rezultira u pitanja no u zaključke; da li je to folklor, zabavna muzika ili novi poluurbani folklor čiji smisao još ne uspevamo da shvatimo? Da li je neukus karakteristika i bitan element ove muzike, ili je on prolazna slabost i deo komercijalne logike koju će filter vremena umanjiti? Treba li ovaj žanr osuditi u celini ili se zalagati za diferenciranje kvaliteta? A prema kom kriteriju? U svakom slučaju radi se o muzičkoj pojavi složenije uslovljenosti, što podrazumeva i širi prilaz kroz koji bi se ova pojava mogla sagledati u okvirima socijalnih i društvenih činjenica koje su uslovile da ova muzika postane najoriginalniji i najrasprostranjeniji oblik

146

MUZIKA