RTV Teorija i praksa

cm (2 inča), nove mašine koriste užu traku od svega 2,5 crn (1 inč) na којој је samo u jednom magnetnom tragu zabeleženo dovoljno informacija za dobijanje jedne televizijske slike. Time je omogučeno relativno lako dobijanje usporene reprodukcije, i to sa kontinualno promenljivom brzinom, kao i zaustavljanje, odnosno „zamrzavanje” slike. Osim toga, prilikom premotavanja trake velikom brzinom može se obezbediti prepoznatljiva slika na ekranu kontroinog monitora, što olakšava rad montažera. Sada su na raspolaganju i znatno veče mogučnosti na području tonskog zapisa. Naime, kođ ovih magnetoskopa postoje tri tonske piste što omogučuje inicijalno snimanje i pomočnih tonskih efekata koji se mogu koristiti u postupku dodatne obrade tonskog zapisa. Novi magnetoskopi nazvani su „helikoidalni”, prema fizičkom izgledu traga video-zapisa na traci. Činjenica da su se novi helikoidalni magnetoskopi pojavili i kao relativno lake prenosne mašine koje poseduju i nezavisno napajanje električnom energijom iz akumuiatorskih baterija relativno malih dimenzija, omogučila je veliku pokretljivost ovih mašina. Kako je ovakav razvoj pratio i ogroman napredak na području visokokvalitetnih prenosnih elektronskih kamera, došlo je do još jednog kvalitativnog skoka. Prenosni magnetoskopi i male kamere obezbeđuju dobijanje magnetnog snimka visokog kvaliteta i van zidova televizijskog studija i to sa minimalnim tehn'čkim sredstvima, bez angažovanja reportažnih kola i brojnog Ijudstva koje ih opslužuje. Koriščenje samo jedne prenosne mašine sa relativno malom kamerom omogučilo je da se sa magnetnom trakom radi na filmski način (ova vrsta produkcije naziva se još i EFP - Electronic Field Production). Poslednjih godina naglo se proširilo i elektronsko novinarstvo (ili kako se još naziva ENG - Electronic News Gathering) koje uz pojavu novih magnetoskopskih formata (Betacam, Format M i Quartercam odnosno Lineplex) još više proširuje mogučnosti elektronskog snimanja na terenu, u otvorenim ambijentima. ]asno je da ovakav razvoj postavlja nove, kompleksnije zahteve pred elektronsku postprodukciju. Mogućnost

157