RTV Teorija i praksa

iMuzika papira, posebno za ovu emisiju realizovana na najrazličitijim vrstama papira i na način koji ovaj „instrumentarijum” dozvoljava (lepršanje, trljanje, gužvanje, cepanje, tresenje itd.), nije se javila samo u funkciji efekta ili težnje za novom zvučnom kategorijom. Ona ima simboličko značenje, izvedeno iz simbolike papirnog ždrala. U Japanu postoji drevna magijska formula ozdravljenja koja nalaže pravljenje hiljade papirnatih ždralova. Te ždralove je pravila i devojčica Sasaki - simbol sve ozračene dece iz Hirošime. Na njen spomenik posetioci ne donose cveće, već ždralove od papira. U emisiji je koriščena i njoj posvećena pesma Vidoa Podgoreca. Ideja o papiru prvobitno se javila samo kao nežan lepet krila jata ždralova da bi se kasnije razvila u potmulu tutnjavu, štektanje papirnih rafala, šuštanje papirnog marša, cepanje. Upravo zbog raznovrsnih asocijacija koje zvuk papira može da izazove, zbog zvučnih predstava koje se umnogome udaljavaju od konkretnog zvučnog izvora, bilo je bitno da se u partituri jasno naznači prisustvo papira. Zato on nije predstavljen apstraktnim znakom već je nacrtan takav kakav je, naravno, bez ulaženja u detalje da li se radi o kartonu, peliru, indigu, celofanu. Najčešće su svi zajedno koriščeni.

141