RTV Teorija i praksa

Eduard II e

AUDIOVIZUELNI MEDIJI U KULTURI ZEMALJA U RAZVOJU

OSNOVNE KARAKTERISTIKE RAZA'OJA MASS MEDIA I DRUGIH ČINILAGA KULTURNOG RAZVOJA U zemljama u razvoju, prema gruboj proceni, danas živi skoro dve trečine čovečanstva. Ove zemlje imaju veoma različite društveno-ekonomske i političke sisteme i veoma različito razvijenu mrežu institucija kulture. Svaki pokušaj klasifikacije njihovih političkih sistema uzaludan je, kao što je i pokušaj klasifikacije sa stanovišta kultume razvijenosti skoro nemoguć. Međutim, jedna od karakteristika svih ovih zemaija je izrazito nizak stepen privredne razvijenosti, nacionalnog dohotka, opšteg i ličnog standarda. U tom kontekstu mora se konstatovati i nizak nivo razvijenosti masovnih medija, institucija i drugih činilaca razvoja kulture. Uprkos ovakvom stanju zemalja u razvoju, njihova opšta karakteristika je težnja da se što brže razvijaju na svim područjima društvenog života, a to znači da razvijaju i masovna sredstva komunikacije, institucije kulture, državne i druge činioce razvoja kultumog života. Kad je u pitanju štampa, danas je svetski prosek izdavanje oko 130 primeraka listova na 1 000 stanovnika, dok „zemlje u razvoju objavljuju manje od polovine dnevnih listova u svetu a njihov tiraž iznosi samo jednu šestinu onoga u industrijalizovanim zemljama... u jedanaest zemalja Azije jedan primerak dnevnih novina dolazi na 50 stanovnika. U Indiji, koja sa 835 listova zauzima visoko treče mesto u svetu, prosečna rasprostranjenost iznosi 16 primeraka na 1 000 stanovnika, a pokrivene su uglavnom gradske

5

KOMUNEKOLOGIJA