RTV Teorija i praksa

javne televizije učiniti poznatijim i zabavnijim i možda bi sa posebnom izražajnošću i entuzijazmom odgovorili. Ali hipoteza o elitnoj kulturi naglašava da je najglavniji izvor razilaženja u analitičkom i interpretativnom reagovanju vrsta programa a ne nbrazovanje i usmerenost člana auditorija. Shodno tome, čak i od onih koji nisu mnogo čitali klasike očekuje se da misle da Šekspirviše nagoni na razmišljanje nego tipična komercijalna komedija situacije. Drugo, hipoteza o kulturnom ukusu predviđa da če učenjaci nači da javna televizija više nagoni na razmišljanje a oni sa nižim obrazovanjem mogu da budu ili zabrinuti ili zbunjeni, ili da iui je prosto dosadno, te će imati relativno malo da kažu o karakterima, temama i vestima koje se daju na javnom kana Ju. Herbet Gans (1974) je razvio pojam o obrazovno-zavisnim kulturnim ukusima, koji naglašava da je poznavanje viših kulturnih oblika koje prirodno dolazi iz obrazovnih procesa kritički element. Ukusi moraju da se vremenom kultivišu i mada je različitost široko dostupnih i neskupih kulturnih oblika poželjna, naivno je očekivati da če sama dostupnost predvoditi one koji nisu upoznati sa umetnošču da ih brzo prihvate, Pošto znamo da učenjaci iz uzorka malo gledaju televiziju i da su relativno neupoznati sa normalnom trgovačkom ponudom, hipoteza o kulturnom ukusu predviđa da će učenjaci pokazati veće rezultate u analitičkim i interpretativnim indeksima za javnu televiziju, a uzorci mase če reagovati sa večim rezultatima za komercijalne programe. Najpre smo kontrastirali prosečne rezultate i za uzorak mase i za uzorak učenjaka za sve programe. Zatim, pošto komedije situacije i akcione avanture predstavljaju rodove koji su retko ako i ikada prisutni u shemama javne televizije, ponovo smo izračunali poređenje uključujuči samo programe iz dramskih i javnih poslova na komercijalnoj i javnoj televiziji. U oba slučaja, podaci su skloni da podrže hipotezu o kulturnom ukusu. Intervjui u dubinu pokazuju u grubom dvostruko toliko analitičkih komentara iz uzorka kao reagovanje na komercijalne programe. Učenjaci su, naprotiv. našli da je javna televizija analitičkije

44