RTV Teorija i praksa

2. Već je prisustvo i dejstvo ovih univerzalnih faktora bilo dovoljno da otvori prostor za prodor videa, ali je, 'po našoj proceni, u tom prodoru značajnije bilo učešće nekih specifičnih jugoslovenskih faktora. lako sigurno nije najznačajniji, na prvom ćemo mestu pomenuti faktor otvorenosti i prijemčivosti jugoslovenske populacije za inovacije uopšte, naročito tehničke i tehnološke. lako je to pojava karakteristična uopšte za mlada, dinamična društva u procesu brze (revolucionarne) demografske, kulturno-civilizacijske i društveno-ekonomske transfprmacije, u Jugoslaviji je širenje i prihvatanje inovacija od strane stanovništva uvek bilo znatno ispred reagovanja i dejstva društvenih organizacija i institucija (što je posebno značajno za sudbinu videa), a u celini gledano ispred drugih društava sličnih karakteristika i stepena razvijenosti. To se viđelo i na primerima preuranjene i suviše brze automobilizacije, izgradnje vikend-kuća, mašinizacije poljoprivrede, itd. Psihološka komponenta ovog faktora (prestižna kompetitivnost) verovatno nije najznačajnija, u pitanju su šire i korupleksnije aspiracije, različito determinisane kod pojedinih društvenih grupa. Prema tome, jugoslovenska populacija poslednjih pet (do deset) godina ređe ide u bioskop, mnogo selektivnije gleda sve slabiji televizijski program i konstantno rado i brzo prihvata sve novo što utiče na kvalitet života ako treba i uz veće napore i odricanja. 3. Da li su ovi uobičajeni uslovi bili dovoljni za prodor videa? Jesu, ali ne za tako brz kakav se desio. Prvi video-rikorden u privatnoj upotrebi pojavili su se pre desetak godina; krajem sedamdesetih godina bilo ih je nekoliko stotina, početkom osamdesetih desetak hiijada, a krajetn 1985. godine (naša procena) blizu 250 000*, sa izvesnim znacima usporavanja i zaustavljanja ekspanzije. Tzv.

* Prema proceni u listu „Mladosf od 21.X. 1985, u Jugoslaviji ima između 300 000 i 500 000 video-rikordera. c

188