RTV Teorija i praksa
pogotovo onaj u večemjim satima, što je, van svake sumnje, znatno doprinosilo atraktivnosti radija. Nisu bili retki ni prenosi koncerata iz inostranstva, iz velikih evropskih muzičkih središta, što je izazivalo posebno zanimanje 1 jubitelja umetničke muzike, kako simfonijske ili kameme, tako i operske. Radio je tada, mnogo češče nego što to čini danas, brojnim direktnim prenosima dovodio svoje slušaoce u samu srž muzičkih zbivanja i nesumnjivo doprinosio afirmaciji i popularizaciji umetnosti tonova. Da bi omogućile veči broj prenosa javnih muzičkih izvodjenja, mnoge evropske radio-stanice pristupile su, naročito počev od tridesetih godina, osnivanju vlastitih simfonijskih orkestara i drugih, manjih sastava - kamemih orkestara, gudačkih kvarteta, trija itd. Svi ti ansambli omogućivali su radio-stanicama dvostruko koriščenje (u tadašnjim tehničkim mogućnostima). Naime, oni su nastupali prilikom izvodjenja živih emisija u studijima radio-stanica i, isto tako, sudelovali su na javnim izvodjenjima u koncertnim i drugim dvoranama, odakle su njihovi koncerti direktno prenošeni. Ilustracije radi, navedimo da je Simfonijski orkestar Britanskog radija (BBC) osnovan 1930. godine. Iste je godine ustanovljen i Simfonijski orkestar Svesaveznog sovjetskog radija, dok je Nacionalni orkestar Francuskog radija osnovan 1934. godine. Ne treba, ovom prilikom,'izostaviti činjenicu da je beogradska Radio-stanica osnovala svoj simfonijski orkestar 1937. godine. Tako su se znatno рге pojave i šire primene magnetofona u svetu, radio-stanice pojavile i kao značajni činioci tekučeg muzičkog života, budući da su bile organizatori javnih koncerata čije su programe i neposredno prenosile, uveličavajući na taj način auditorij do neslućenih razmera. Jednom, čini se za svagda, proširio se tada radijus umetničkih, ali i društvenih dogadjanja u koncertnim i pozorišnim dvoranama. Ne treba zanemariti ni činjenicu da su tada iz pozorišta, pored operskih, prenošene i dramske predstave. Inače, prvi prenos operske predstave datdra još 8. 11923, kada je iz londonskog Kovent Gardena prenošeno izvodjenje Mocartove Čarobne frule. Treba navesti i to ne kao kuriozitet činjenicu da su organizatori prvih prenosa javnih muzičkih priredaba
47