RTV Teorija i praksa
-teLeVizijski ansambli, dok prenosa opera iz teatarskih dvorana na našim radio-programima gotovo da i nema. Samo se po sebi nameie pitanje /ašto danas na našim radio-programima nema više prenosa iz koncertnih dvorana i sa operskih predstava? Svesni smo da odgovor na to pitanje treba potražiti na više mesta, ali je, izgleda. jedan od osnovnih problema koji valja razrešiti onaj što potiče iz trenutne fmansijske situacije. Naime, pored odredjenih organizacionih troškova, direktni prenosi, pogotovo kada se kao izvodjači ne pojavljuju ansambli radija, uvečavaju troškove zbog posebnih honorara Ve je klasičan primer nesporazuma koji godinama vlada u Beogradu. Naime, Radio-Beograd nikako ne uspeva da ostvari saradnju sa Beogradskom filharmonijom i počne da prenosi koncerte toga ansambla. No, ako ostavimo po strani taj nesporazum, koji šteti i jednoj i drugoj strani, stoji činjenica da je u našoj savremenoj radiofonskoj praksi znatno manji broj direktnih prenosa no što bismo mogli očekivati. isto kao što je manji no što je to bilo u dečije i mladalačko doba radija! Ako apstrahujemo mogučne nesporazume tipa ovoga što smo ga naveli kao primer, možemo pretpostavljati da je u pitanju više razloga. Pre svih, treba ukazati na pojavu koju bismo označili kao robovanje programskoj shemi. Ukoliko se želi živ i otvoren radio onda robovanju te vrste nema mesta. Ostaje, naravno, da se ispita poreklo te pojave, u osnovi birokratske i, reklo bi se, samozadovoljne, koja se ogleda u več klasičnom izgovoru: „Prenosa neče biti, jer to nije dan kada emitujemo simfonijski koncert!” - što če reći, u slučaju naših trečih programa, nije četvrtak. Ali, kako nam izgleda, po sredi je i indolentna težnja za nenarušavanjem vlastitog komoditeta: lakše je planirati emisiju sa snimcima i nemati nikakve organizacijske glavobolje potom! Drugi razlog bi mogao biti težnja da se ostvari ušteda jer, izvesno je, više košta slanje tehničke ekipe i organizovanje samog prenosa, nego reprodukovanje snimaka iz studija. Treči razlog bi se mogao pripisati inerciji, odnosno shvatanju - kad je ovako išlo dosad, može i nadalje, kad smo imali, recimo jedan ili dva direktna prenosa koncerata mesečno, može i dalje tako ostati. I, najzad, četvrti razlog potiče iz
49